dc.description.abstract | I denne bacheloroppgaven hadde jeg et stort ønske om å undersøke et sponsormarked i
endring. Temaet for oppgaven omhandler hvilken effekt samsvar spiller i individuelle
sponsoravtaler. Ved hjelp av teori, relevant forskning og datainnsamling har jeg kommet frem
til en hovedkonklusjon, samt ulike anbefalinger til hvordan det norske sponsormarkedet kan
arbeide mot å skape en vesentlig effekt av individuelle sponsoravtaler. Det teoretiske
grunnlaget omhandler sponsing som en prosess og som et verktøy for markedsføring og -
kommunikasjon, samt hvordan samsvar spiller en avgjørende rolle for å oppnå ønsket effekt.
I tillegg til det teoretiske grunnlaget, vil teori innen markedsføring og merkevarebygging
være sentralt.
Problemstillingen besvares ved hjelp av et kvalitativt casestudie, hvor primærdata innhentes
fra kvalifiserte informanter ved hjelp av et kvalitativt dybdeintervju. I etterkant av
intervjuene, ble all data transkribert før det videre analyseres i tråd med relevant teori,
forskning og annen litteratur. Ut fra disse analysene, har jeg utformet mine konklusjoner,
samt anbefalinger til videre arbeid av individuelle sponsoravtaler med individuelle
idrettsutøvere innen vinteridrett.
Undersøkelsens funn viser at samsvar spiller en vesentlig rolle i sponsoravtaler. En
sponsoravtale som faller naturlig for publikum, er sponsoravtalene som oppnår best effekt
som følge av sine investeringer.
Videre anbefalinger er som følger:
● Velg avtaler hvor samarbeidet vil fremstå som tydelig for forbrukerne
● Opprett sponsorater med sponsorobjekter med et naturlig samsvar
● Inneholder ikke avtalen naturlig samsvar, må man arbeide for å aktivere sponsoratet
● Fokuset må rettes mot idrettsutøvere som kan bidra til en positiv
toveiskommunikasjon
● Velg sponsorobjekter som kan korrelere med bedriftens kommunikasjonsmålgruppe | nb_NO |