Vellykket CRM - en kvalitativ studie om fellestrekk for suksess
Abstract
CRM står for Costumer Relationship Managment og betyr på norsk
kunderelasjonshåndtering. CRM er en teknologisk løsning for håndtering av
kundeinformasjon, men fremfor alt en strategi for å ivareta kunderelasjoner og bygge
kundelojalitet. CRM er en forretningsstrategi der mennesker, prosess og teknologi er viktige
faktorer som må samspille for at en organisasjon skal kunne lykkes med en CRMimplementering.
Innføring av CRM kan være svært utfordrende, og mange bedrifter opplever
å ikke se de forventede resultatene.
Tidligere studier har sett på bakgrunnen for hvorfor så mange organisasjoner opplever å ikke
lykkes med CRM-implementeringer. Dårlig planlegging, uklare mål og mangel på forståelse
innad i bedriften er forklaringer som går igjen. Det finnes mange likhetstrekk i funn i den
tidligere forskningen på området. Det er bemerkelsesverdig at mye forskning er gjort på
området, med stor grad av sammenlignbare funn, og likevel opplever mange å ikke lykkes
med CRM-implementeringer. Denne oppgaven søker derfor å undersøke hva som
kjennetegner de bedriftene som faktisk opplever å lykkes. Dette forsøkes belyst gjennom
oppgavens problemstilling:
”Hva er de kritiske suksessfaktorene for innføringen av CRM i en organisasjon?”.
Denne studien er gjennomført med en fenomenologisk deduktiv tilnærming, der intensivt
design har lagt premissene for syv kvalitative individuelle dybdeintervjuer. Informantene
består av konsulenter med erfaring fra en rekke CRM implementeringer i ulike bedrifter i
Norge. Gjennom litteraturgjennomgang, analyse og diskusjon identifiseres flere fellestrekk
mellom tidligere forskning og oppgavens empiriske funn.
Basert på oppgavens analyse av empiri og eksisterende forskning, presenteres i denne
oppgavens konklusjon ti identifiserte suksessfaktorer for innføring av CRM. Denne listen er
en sammenfatning av likheter som kjennetegner organisasjoner som har opplevd å lykkes.
Suksessfaktorene hevdes på ingen måte å være en garanti for å lykkes, men snarere en hjelp
på veien til vellykket CRM-implementering.