«Twitterkongen» På hvilke måter kan sosiale medier ha bidratt til at Trump vant valget i USA?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2459178Utgivelsesdato
2017-10-09Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I løpet av våre tre år på Høyskolen Kristiania interessen for digital markedsføring gradvis økt.
Etter å ha valgt digital markedsføring som fordypningsemne under valgfagsemesteret ønsket
vi å se nærmere på hvordan sosiale medier kan påvirke resultatet av en politisk valgkamp.
Det var vår veileder Cecilie Staude som fikk oss inn på tanken om å skrive om Trump og
hans valgkamp i sosiale medier. Som eneste bakgrunnskunnskap var at vi hadde fulgt så
smått med gjennom valgkampen, så læringskurven ble relativt bratt da ingen av oss har
tidligere hatt den store interessen for politikk generelt.
Som vi har sett, både i Norge og i USA bruker i dag politikere i økende sosiale medier som et
verktøy for å nå ut til flere velgere. Vi ønsker å undersøke i vår bacheloroppgave hvordan
sosiale medier kan ha påvirket valgkampen til Trump under 2016-valget. Problemstillingen
ble som følger; « På hvilke måter kan sosiale medier ha bidratt til at Trump vant valget i
USA? » . Hensikten med bacheloroppgaven er å avdekke hvilke eller i hvilken grad ulike
faktorer har påvirket valget og at Trump vant. Vi har sett på sosiale medier som en helhet,
men avgrenset til Twitter da dette er kanalen han er mest aktiv.
Vi har brukt kvalitativ metode og casedesign i utformingen av vår oppgave, i tillegg til at vi
bruke dybdeintervjuer og e-post som datainnsamlingsmetode. Informantene ble valgt med
bakgrunn i deres besittelse av erfaring og kunnskap i fenomenet som er blitt undersøkt. Vi
ønsket på den måten å utforske om teorien vi hadde funnet på forhånd stemte med
informantene kunne fortelle oss.
Blant de viktigste funnene vi kom frem til er oppsummert i konklusjonen.