Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMadsøy, Håvard Aspelund
dc.contributor.authorMelgaard, Jørgen
dc.contributor.authorLahn-Johannessen, Christoffer
dc.date.accessioned2017-10-11T11:34:09Z
dc.date.available2017-10-11T11:34:09Z
dc.date.issued2017-10-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459639
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi gjennomført en eksplorativ studie for å belyse problemstillingen «Hvilke konsekvenser har e-handelens utvikling på de fysiske butikkene?». Som følger av den økte e-handelen verden over, ønsker vi å se på hvilke konsekvenser dette kan ha for de fysiske butikkene. Vi har valgt å avgrense problemstillingen til klesbransjen med fokus på de luksuriøse merkene. Situasjonen i klesbransjen er under en sterk omveltning. Det skjer stadig nye disruptive endringer og innovasjoner, som betyr noe banebrytende nytt som gjør at eksisterende og etablerte forretningsmodeller blir irrelevante. E-handelen er et eksempel på en slik disruptiv innovasjon. For å belyse problemstillingen vår har vi delt teorien inn i fire deler. Det første vi ser på er ehandelens utvikling, for å få en oversikt over hvor mye det faktisk har økt de siste årene og hvilke forventninger det er til årene som kommer. Videre ser vi på hvordan utviklingen av ehandel har påvirket de fysiske butikkene på markedet. Vi skal også finne ut hvordan fenomenet freeriding har oppstått i forbrukernes kjøpsprosess som følger av den digitale utviklingen. Til slutt har vi valgt å ta med et konsept kalt showrooms, som i lang tid har vært brukt i blant annet bilbransjen og som nå kanskje er på vei til klesbransjen. Teorien er at fremtidens måte å handle på blir en kombinasjon av disse to salgskanalene, gjennom et «brick-and-click» konsept. Vi intervjuet i tillegg en ekspert fra Oslo handelsstand som ga oss mye kunnskap om vårt tema. Dette intervjuet vil bli representert i metodedelen av denne oppgaven. Det vi fant ut var at e-handelens utvikling har vært jevn, og det antas at økningen vil bli opprettholdt i årene fremover. Et eksakt tall er vanskelig å forutse, men et sted mellom 20- 50% av markedet kommer til å flytte seg over til nett. Gjennom studien kom det frem at flere predikerer at antall fysiske butikker i klesbransjen forventer å synke, og statistikker bekrefter at det allerede er en nedgang. Noen av årsakene til dette kan være at kjedene ikke lenger trenger så mange butikker som følger av e-handelen. Det kan også være for å unngå dumping av priser blant uavhengige aktører. En annen årsak er merkevareprodusentenes stadig økende satsing på egne brand stores og nettbutikker. Dette kan være begynnelsen på slutten for de uavhengige aktørene og multibrand-butikkene. Det kommer frem flere faktorer som er potensielle årsaker til at fysiske butikker opplever en nedgang, i tillegg til årsaker som ikke er tilknyttet e-handelen. Det vi med sikkerhet kan si er at faktorene har en sammenheng med nedgangen til de fysiske butikkene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og Salgsledelsenb_NO
dc.subjectE-handelnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.titleE-handel mot den fysiske butikknb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal