Self-concept, en underliggende motivasjon for den norske adventureturisten?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2460343Utgivelsesdato
2017-10-16Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Når vi begynte arbeidet med denne bacheloroppgaven ønsket vi å dykke ned i et tema som
tok oss inn i hodet på et gitt segment for å definere mer underliggende grunner til hvorfor
vedkommende handlet som de gjorde i forhold til tur/aktivitetsmønster. Det var slik vi vinklet
oss inn på teorien om self-concept. Etter en nøye teoretisk gjennomgang av både de teoretiske
begrepene vi stod ovenfor samt hvilken segment vi ønsket å undersøke satt vi igjen med
denne problemstillingen:
Hvordan påvirker self-concept kjøpsmotivasjonen til den moderne norske
adventureturisten?
Siden dette var en problemstilling som utfordret de mer psykologiske aspektene bak
tur/aktivitetsmønster til informantene våres var vi tidlig ute med å bestemme oss for å bruke
kvalitativ metode. Mer spesifikt, en fenomenologisk tilnærming, slik at vi forhåpentligvis
kunne gi en teoretisk generalisering under konklusjonen vår. I motsetning til kvantitativ
metode er en kvalitativ tilnærming godt egnet for en slik oppgave. Vi bestemte oss også for å
bruke dybdeintervjuer, igjen begrunnet med at vi ønsket å dykke dypere ned i tankene til hver
informant. Dette hadde ikke vært mulig i like stor grad hvis vi hadde anvendt oss av for
eksempel fokusgrupper eller observasjoner.
Gjennom analyse og tolkning ga resultatene oss en pekepinn på hvordan self-concept med
tilhørende underpunkter påvirket kjøpsmotivasjonen til informantene våres. Det var tendenser
til to grupperinger som handlet forskjellig fra hverandre. Gruppe 1 handlet mer i tråd med
hvordan de oppfattet seg selv, for så å styrke dette selvet videre gjennom turer/aktiviteter.
Gruppe 2 handlet mer i tråd med hvordan andre oppfattet de, for å styrke sitt ideelle syn på
seg selv, eller sin sosiale posisjon gjennom turer/aktiviteter. Vi kan også legge til at vi fant en
overraskende tendens til at den norske kulturen påvirket flere av informantene til å
gjennomføre turer/aktiviteter som var i tråd med oppfattelsen deres av hva det betydde å være
norsk.