Merkevaren NRK - Skams påvirkning
Abstract
I denne bacheloroppgaven har vi sett på NRK som merkevare for unge, med Skam som case.
NRK er Norges største mediebedrift, og som allmennkringkaster jobber de hver dag for å gi et
kanaltilbud til hele Norges befolkning. Siden 2007, da NRK Super og NRK3 ble opprettet,
har de hatt et ekstra fokus på barn og unge. De har de siste to årene hatt særlig suksess med
ungdomsserien Skam. Formålet med denne oppgaven er å avdekke om Skam har hatt en
påvirkning på NRK som merkevare for unge, hvilket er presentert i problemstillingen:
“Hvilken påvirkning har Skam hatt på NRK som merkevare for unge?”
Til å undersøke problemstillingen har vi brukt kvalitativ metode. Vi har gjennomført seks
individuelle dybdeintervju, og et nøkkelinformantintervju. Undersøkelsene avdekket en rekke
funn i forbindelse med den unge målgruppens holdninger til NRK. Blant annet avdekket vi at
målgruppens merkeassosiasjoner til NRK var svake, og uten sammenheng med deres
kjennskap til populære ungdomsserier som Skam. Til tross for god kjennskap til noen av
NRKs ungdomsprogram, forbindes altså ikke programmene med NRK som merkevare i
målgruppens hukommelse.
På bakgrunn av analyse og resultater, fant vi flere utfordringer vi ønsket å utforske nærmere.
Blant annet hvordan målgruppen ofte anser NRK som et kjedeligere valg, og at kanalen står
overfor sterk konkurranse. Vi utviklet dermed en kommunikasjonsstrategi med kreative tiltak
for å besvare underproblemstillingen:
“Hvordan kan NRK skape en attraktiv merkevare for unge?”
Den praktiske delen av oppgaven består av en kommunikasjonsstrategi med kreative tiltak
som besvarer underproblemstillingen. I tråd med NRKs visjon, verdier, og langtidsstrategi,
har vi gjort vårt ytterste for å utvikle en gjennomførbar, kreativ og velfungerende strategi. Vi
har brukt målgruppens karakteristika, NRKs designmanual og funnene fra undersøkelsen, til å
utarbeide kreative tiltak som skal fange målgruppens oppmerksomhet, og øke de symbolske
merkeassosiasjonene til NRK.