Influensermarkedsføring – Hvordan velge ut en influenser til TINE MatCup?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2462662Utgivelsesdato
2017-10-28Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
På vegne av TINE SA (Fra nå av TINE) har man gjennomført en samfunnsvitenskapelig
studiet med et fenomenologisk design. Studiet avdekker informasjon om fenomenene
«influenser», «influensermarkedsføring» og hvorfor det er få som søker seg til restaurant- og
matfag på videregående skole.
En influenser er en person med påvirkningskraft på et publikum gjennom sosiale medier.
Influensermarkedsføring er når bedrifter utnytter seg av denne påvirkningskraften i
kommersiell sammenheng. I 2017 benyttet TINE MatCup seg av bloggen «52 More Years»
som en del av arrangementets markedsføring. På oppdrag fra TINE skulle man finne en ny
influenser til arrangementet TINE MatCup 2018.
Før studiet startet, satt man med en oppfatning av at bedrifter på generell basis ikke er
grundige nok i utvelgelsesprosessen av en influenser. På bakgrunn av dette ble følgende
problemstilling formulert: «Hvordan velge ut en influenser som en del av TINE MatCup?»
Studiets teoretiske fase tar for seg overordnede temaer som jungeltelegrafen, mediehverdagen
til barn og unge, og fit-teori. Her oppdaget man at det var begrenset med litteratur om
influensermarkedsføring. Derfor ble det gjennomført ulike kvalitative metoder i form av
fokusgrupper og dybdeintervjuer. TINE MatCup har som hensikt å øke rekrutteringen til
restaurant- og matfag på videregående skole. Det var derfor nødvendig å studere elever på
ungdomsskolen for å skaffe innsikt i deres vaner på sosiale medier, og få dypere innsikt i
elevenes utdanningsvalg gjennom dybdeintervjuer med karriereveiledere. Til slutt ble det
gjennomført et dybdeintervju med en ekspert på influensermarkedsføring.
Funnene ble deretter transkribert, kategorisert og analysert. Siden ble de satt opp mot
avdekket teori for å se eventuelle mangler, likheter og forskjeller, som endte i en konklusjon.
Ut fra konklusjonen ble det utformet en kommunikasjonsstrategi med kreative løsninger i
form av skisser, som utgjorde den praktiske delen av studiet. Samlet sett skal studiet fungere
som en strategisk anbefaling for neste års valg av influenser til TINE MatCup.