Bacheloroppgave
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2564372Utgivelsesdato
2018-09-25Metadata
Vis full innførselSammendrag
I denne bacheloroppgaven har jeg valgt å ta for meg temaet barneskole. Oppgaven tar
utgangspunkt i nye Sydskogen skole. Det gamle skolebygget ble revet for et år siden og arbeidet
med den nye skolen er i full gang. Jeg ønsket å gjennomføre denne oppgaven på bakgrunn av
egne erfaringer. Etter mange år bak skolebenken og ved å jobbe på skole og SFO ser jeg et
behov for å endre det fysiske arbeidsmiljøet.
Oppgaven tar for seg en overordnet problemstilling – hvor jeg i tillegg har underspørsmål som
er tilknyttet til problemstillingen. Problemstillingen jeg endte opp med i denne oppgaven er;
”På hvilken måte påvirker rommets utforming, fleksibilitet, farger, belysning, materialer og
akustikk på det fysiske- og det sosiale miljøet i skolen?”
Det presenteres to av tre etasjer av skolebygget. I første etasje tar jeg for meg SFO og aula med
amfi. I andre etasje har jeg valgt et klasserom med et tilhørende grupperom, bibliotek og aulaen
med amfi som har tilknytning til første etasje.
I oppgaven har jeg brukt forskjellige metoder for å samle informasjon og relevant teori. Jeg har
brukt mye tid på fargene og gjort forsøk rundt hver enkelt farge. Intervju, observasjoner,
inspirasjonsturer og befaringer har vært med på å forme oppgaven. Av disse punktene har jeg
fått frem inspirasjon som jeg tok videre til idemyldringen og skisseprosessen.
Gjennom denne oppgaven har jeg kommet frem til flere konklusjoner, hvor jeg vil trekke frem
det fysiske læringsmiljøet og hvor individuelt det er. Fysisk læringsmiljø oppfattes forskjellig
hos alle og alle mennesker har forskjellige behov. Dette gjør det ekstra viktig med fleksibilitet,
som gjør at man kan tilpasse arbeidsmiljøet til hvert enkelt menneske.