Oppstartsfadesen - Et casestudie av forutsetninger for prosjektsuksess hos digitalbyrået Apt
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2564403Utgivelsesdato
2018-09-25Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven er et kvalitativt casestudie, med hensikt å undersøke hvilke
forutsetninger som ser ut til å skape prosjektsuksess i digitalbyrået Apt. I vårt arbeid har vi
forsøkt å kartlegge suksesskriterier for teamarbeid, analysere funnene og deretter utarbeide
løsninger som gir gode forutsetninger for å oppnå suksess.
Forskningsarbeidet har gått ut på å intervjue 12 deltakere fra tre ulike team i Apt. Deltakerne
har blitt spurt ut om deres tanker og følelser om gjennomførte prosjekter, samt meninger om
prosjektarbeid på generell basis. Respondentene ble også personlighetstestet, slik at vi kunne
undersøke om sammensetningen av personlighetstypene hadde noe å si for suksessen. I
henhold til vår teori ble deltakernes utsagn delt inn i fire kategorier: lederskap,
kommunikasjon, samarbeid og heterogenitet, samt eksterne faktorer. Slik kunne vi analysere
likheter og ulikheter ved deltakernes tanker, og igjen trekke paralleller opp mot faktiske
resultater og aspekter ved prosjektene.
På bakgrunn av respondentenes brede enighet om prosjektarbeid, kunne vi trekke ut hele ti
funn om forutsetninger for prosjektsuksess hos teamene i Apt. Noen av forutsetningene var
delvis forventet eller stemte med våre antakelser, mens andre var mer overraskende. Spesielt
viktige viste kategoriene samarbeid og kommunikasjon seg å være for team, og det var innen
disse kategoriene vi kunne trekke ut flest funn. Forutsetningene er ment å være retningslinjer
for team om hvilke avsjekker en bør gjøre ved oppstartsfasen i et prosjekt.
Forskningen viste også at det ikke var en noen direkte sammenheng mellom
personlighetstyper og prosjektsuksess, det ga derimot en indikasjon på at det heller er enkelte
personlighetstyper en bør inkludere i et team.
Disse forutsetningene danner grunnlaget for vår kampanje, som innebærer en nettside, en
avisartikkel og Facebook-innlegg. Kampanjen har som hensikt å opplyse om forutsetninger
for prosjektsuksess, samt å skape en merkevare rundt vårt byrå Oppstartsfadesen og vårt
foredrag.