Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHjertvikstein, Trude Antonie
dc.contributor.authorKnudsen, Martine
dc.contributor.authorLid, Liva
dc.date.accessioned2018-09-27T07:32:10Z
dc.date.available2018-09-27T07:32:10Z
dc.date.issued2018-09-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2564845
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven setter søkelyset på hvordan nettbutikker kan påvirke forbrukere til å kjøpe mer enn de i utgangspunktet hadde planlagt. Vi opplever til stadig at flere nettsider informerer oss om at hvis kjøper mer enn planlagt, så kan man oppleve å få tilbud om fri frakt. Nettbutikker gjør alt de kan for at forbrukere skal kjøpe så mye som mulig, og har derfor gjort det mulig for forbrukere å legge til flere produkter ved betaling. Formålet med denne oppgaven er å finne ut av hvilke egenskaper ved en nettbutikk som påvirker forbrukere til å foreta et impulskjøp. Da det er mange ulike egenskaper som kan påvirke forbrukere, har vi valgt å avgrense oppgaven vår til to ulike egenskaper, og dette førte til følgende problemstilling: I hvilken grad påvirker presentasjon av fraktkostnader og kjøpsmulighet ved checkout forbrukerens sannsynlighet for impulskjøp i en nettbutikk? For å skrive den teoretiske delen av oppgaven, har vi innhentet informasjon fra tidligere forskningsstudier knyttet til vår problemstilling, samt at vi har utviklet hypoteser til hvert av begrepene i forskningsmodellen vår. For å besvare problemstillingen på best mulig måte ble det benyttet kvantitativ metode med et eksperiment forskningsdesign, og på grunnlag av forskningsmodellen utarbeidet vi en spørreundersøkelse. Vi benyttet oss av analyseprogrammet SPSS når vi skulle analysere svarene fra våre 150 respondenter. Når vi skulle forske på hvordan presentasjon av fraktkostnader påvirker impulskjøp, valgte vi å utsette respondenter for to ulike stimuli som inneholdt det samme produktet. Det som var ulikt med hva respondentene ble utsatt for, var hvilken type presentasjon av frakt de ble eksponert for. Funnene fra vår oppgave viser at det er “presentasjon av fraktkostnader” som har en betydelig påvirkning på om en forbruker foretar seg et impulskjøp, og “kjøpsmulighet ved checkout” er ikke en egenskap som påvirker en forbruker i like stor grad.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og Salgsledelsenb_NO
dc.subjectNetthandelnb_NO
dc.titleNettbutikkers påvirkning på impulskjøp I hvilken grad påvirker presentasjon av fraktkostnader og kjøpsmulighet ved checkout forbrukerens sannsynlighet for impulskjøp i en nettbutikk?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal