«Dufts og designs påvirkning på betalingsvillighet»
Abstract
Hensikten med bacheloroppgaven er å illustrere hvordan sensoriske stimuli “design” og
“duft” påvirker forbrukernes betalingsvillighet. For oss var det interessant å se hvordan
teorien om sensoriske stimuli kan gi ytterligere kunnskap om forbrukeren, innenfor en
kontekst som har i mindre grad blitt forsket på. Denne studien er avgrenset til å kun studere en
sans, lukt. Det blir også tatt hensyn til synet, da det er vår dominerende sans.
Problemstillingen er som følger: “Hvordan kan duft og design påvirke forbrukernes
betalingsvillighet?”
Forskningslitteraturen viser at sensorisk markedsføring kan brukes slik at forbrukere kan
påvirkes på et dypere psykologisk nivå. Som følge av dette kan oppfattingen av et produkt
endres. For å besvare problemstillingen ble det utviklet fire hypoteser. To av de omhandler
effektene av duft og design hver for seg, mens de to andre omhandler interaksjonen mellom
de to. I denne oppgaven benyttet vi oss av et kvantitativt forskningsdesign i form av et kausalt
eksperiment. I eksperimentet ble det brukt frisk og tung parfymeduft i kombinasjon med
tradisjonelt og utradisjonelt flaskedesign for å avdekke om de ulike stimuliene økte
betalingsvilligheten til respondentene.
Datamaterialet ble bearbeidet i det statistiske analyseprogrammet SPSS. Resultatene fra
analysen viser at “tradisjonelt” design (vinkelform) og “utradisjonelt” design (til dels
avrundet form) har signifikant effekt på betalingsvillighet.
Videre ble det undersøkt i hvilken grad personlighet hadde en effekt på resultatene, som viste
seg å ikke ha noen signifikant effekt. I neste omgang reviderte vi modellen og endret
”Holdning” og ”Kvalitet” til avhengige variabler. Dette medførte at den uavhengige
variabelen ”Duft” viste en signifikant påvirkning på respondentenes holdningsdannelse og
kvalitetsoppfatning. Med dette i betraktning har vi tro på at vår studie kan bidra til praktiske
implikasjoner for næringslivet.