E-læring i arbeidslivet: Hvordan lykkes når grunnleggende læringsprinsipper møter dagens teknologi
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2565037Utgivelsesdato
2018-09-27Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
E-læring har vært anvendt i stor skala siden 2000-tallet. Som opplæringsform er det fleksibelt,
tids- og kostnadsbesparende for selskaper, sammenlignet med tradisjonell
klasseromsopplæring. Til tross for dette viser en global undersøkelse fra 2018 at medarbeidere
anser denne formen for opplæring som lite verdifull og rangerer den på en 10. plass. Denne
oppgavens formål er derfor å utforske hva ledere kan gjøre for å øke læringsutbyttet i elæringsprogrammer,
og dermed høyne dens verdi. Problemstillen er som følger: Hvordan skal
ledere kombinere sentrale grunnleggende læringsprinsipper med dagens teknologi i e-læring
for å få økt læringsutbytte hos sine medarbeidere?
Forskningsdesignet i denne studien er fenomenologi og fenomenet vi har undersøkt er e-læring.
Studien har en kvalitativ metodetilnærming og empirien er innhentet gjennom semistrukturerte
en-til-en dybdeintervjuer. Seks informanter er strategisk valgt ut av en definert målgruppe.
Disse er ledere, medarbeidere og systemutviklere fra bedrifter i Norge som er langt fremme på
digitalisering.
Teorien om de tekniske og humanistiske læringsprinsipper fremstilt av Moxnes (2000) ligger
til grunn for undersøkelsen. Med utgangspunkt i informantenes refleksjoner om hvordan
organisasjoner kan lykkes med e-læring, har vi sett om dette sammenfaller med
læringsprinsippene, og hvilke som blir mest vektlagt. Vi har også undersøkt hvordan
teknologien i dag kan bidra til bedre anvendelse av læringsprinsippene.
Hovedfunnet i denne undersøkelsen viser at motivasjon er det mest sentrale læringsprinsipp for
økt læringsutbytte. Fire læringsprinsipper skiller seg ut i tillegg: medbestemmelse, mål, fordelt
læring og overføring/øvelse. Foruten læringsprinsippene nevnt i teorien har vi avdekket
ytterligere fire faktorer som viser seg særlig sentrale: mobil tilgjengelighet, brukergrensesnitt,
diskusjon med andre og gamification. Studien viser at ledere har flere muligheter til å ivareta
disse momentene ved å bruke muligheter som ligger i teknologien, eksempelvis
læringsapplikasjoner og korte e-læringsmoduler distribuert via SMS på mobilen.
Det viser seg dessuten å være store sprik i meninger knyttet til om hvorvidt det er mulig å måle
et læringsutbytte og om det i det hele tatt er hensiktsmessig.