Åpent kontorlandskap = et godt kommunikasjonsklima?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2565323Utgivelsesdato
2018-10-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgavens formål har vært å undersøke hvilken påvirkning valgt kontorløsning har på
en avdelings kommunikasjonsklima. Vi har benyttet en avdeling i Marine Harvest Markets for
å besvare problemstillingen, som lyder følgende:
”På hvilken måte påvirker et åpent kontorlandskap en avdelings kommunikasjonsklima?”
Kommunikasjonsklima består av en rekke faktorer, men for lettere å kunne svare på
problemstillingen valgte vi og ta utgangspunkt i fem faktorer:
1. Støtte
2. Medbestemmelse
3. Tillit og troverdighet
4. Åpenhet og ærlighet
5. Mål og forventninger
Med hensikt om å utforske og beskrive respondentenes egne følelser og erfaringer, benyttet vi
oss av en kvalitativ metode med fenomenologisk tilnærming. Basert på kvalitativ metode ble
dataen samlet inn gjennom semistrukturert dybdeintervju av fire respondenter fra den aktuelle
avdelingen. Funnene fra intervjuene ble transkribert og fargekodet, og deretter satt sammen til
en kategorisert sammenfatning. Deretter drøftet vi funnene opp mot eksisterende, relevant
teori. Teorien baserer seg i hovedsak på arkitekturpsykologi og teori om
kommunikasjonsklima.
Avslutningsvis i oppgaven oppsummerer vi funnene, samt kom med en avsluttende
konklusjon. Hovedfunnene viser et samspill mellom det åpne landskapet og respondentenes
følelse av avdelingens kommunikasjonsklima. Avdelingens kommunikasjonsklima er preget
av medarbeidere som opptrer som støttespillere, samtidig er kommunikasjonen i all hovedsak
preget av åpen og ærlig dialog. Med dette avdekker våre funn at et åpent kontorlandskap i
denne avdelingen påvirker kommunikasjonsklima i en positiv retning.
Stikkord: miljøpsykologi, åpent kontorlandskap, intern kommunikasjon og
kommunikasjonsklima