Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSloth, Jonas
dc.contributor.authorWølner, Kathrine
dc.contributor.authorTveter, Randi Elise
dc.date.accessioned2018-10-01T07:30:42Z
dc.date.available2018-10-01T07:30:42Z
dc.date.issued2018-10-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565336
dc.description.abstractVi ønsker i denne oppgaven å undersøke hvordan influencere på sosiale medier kan påvirke sine følgeres merkefølelser og merkekjennskap gjennom Instagram. På bakgrunn av en forskningsrapport av Marketing in Asia Group (Mag scholar 2017) angående influencers, ønsker vi å utforske dette fenomenet nærmere, da det er en økende trend i markedet å benytte seg av influencere i markedsføringen. På grunn av begrenset med tid og ressurser måtte vi begrense antall kanaler ned til en, og valget falt på Instagram. Dette grunnet en stor økning av antall brukere de siste årene, og fra Instagram er det kommet flere kjente profiler som er med på å påvirke forbrukere/følgere. Vi kom frem til følgende problemstilling: “Hvordan kan Influencers påvirke forbrukeres merkefølelser og merkekjennskap gjennom Instagram, og hvorfor er det slik?” For å besvare denne problemstillingen har vi tatt i bruk begreper og teori som vil belyse tematikken i problemstillingen på en hensiktsmessig måte. Vi valgte kvalitativ analyse som vår metode med en fenomenologisk tilnærming. Ut i fra dette gjennomførte vi dybdeintervjuer av influencere og et fokusgruppeintervju med brukere av Instagram. Resultatene av forskningen vår viste tydelig at det er lite effektivt å benytte seg av den tradisjonelle push-markedsføringen i sosiale medier, spesielt om målet er økt salg. Det kom tydelig frem at troverdighet til influenceren er en stor årsak bak hvilke assosiasjoner og merkefølelser følgere på Instagram har. Samsvar mellom influencer og produkt kunne vi også bekrefte at var meget essensielt om man skulle lykkes med influencer marketing, og igjen var det tillit og troverdighet det grunnet i. Vi mener våre resultater er svært nyttige, både for influencere og særskilt bedrifter. Vi presenterer viktige funn i dagens markedssituasjon, og poengterer informasjon som er svært aktuelt og ettertraktet i markedet. Det er både begrenset kunnskap og forskning på dette området i dag, og vi mener våre funn kan hjelpe bedrifter til å lykkes bedre med sin influencer marketing innsats.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og merkevareledelsenb_NO
dc.titleInfluencer Marketing - #Sponset. En kvalitativ studie av influencers påvirkning på sine følgerenb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal