Emballasjens påvirkningskraft. Hvordan kan emballasje påvirke forbrukerens smaksopplevelse og betalingsvilje?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2565396Utgivelsesdato
2018-10-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne studien har vi undersøkt i hvilken grad en emballasje kan påvirke forbrukeren.
Oppgaven fokuserer på hvordan emballasjens preg av luksus påvirker forbrukerens
smaksopplevelse og betalingsvilje. Videre ble det tatt hensyn til respondentenes
designfølsomhet, som kan være tenkt å ha en innvirkning på emballasjens påvirkningskraft.
Begrepet omfatter betydningen visuell estetikk har for en bestemt forbruker i han eller hennes
relasjon med et produkt. Det teoretiske rammeverket ble brukt til å utvikle fire hypoteser som
skal belyse oppgavens problemstilling:
“Hvordan kan emballasje påvirke forbrukerens smaksopplevelse og betalingsvilje?”
For å teste hypotesene ble det benyttet en kvantitativ forskningsstrategi med et eksperimentelt
undersøkelsesdesign. Det ble gjennomført et laboratorieeksperiment i klasserom og
grupperom, med studenter og ansatte ved Høyskolen Kristiania som deltagere.
Resultatene fra analysene viser at emballasjens preg av luksus har en signifikant påvirkning
på forbrukerens smaksopplevelse og betalingsvilje. Effekten er størst på forbrukerens
betalingsvilje. Vi fant ingen signifikante modererende effekter av designfølsomhet. Dette
tyder på at effektene våre er relativt generelle og i liten grad påvirket av forbrukernes
individuelle følsomhet for emballasjedesign.