Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHedenstad, Helene
dc.contributor.authorHalvorsen, Cathrine
dc.date.accessioned2018-11-01T12:06:54Z
dc.date.available2018-11-01T12:06:54Z
dc.date.issued2018-11-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2570596
dc.description.abstractVår masteroppgave dreier seg om sammenhengen mellom bedrifters prisprofil og CSR (samfunnsansvar). Vi har undersøkt på hvilken måte en bedrifts prisprofil har påvirkning på forbrukeres prisforventning til bedriften, dersom de driver med CSR. Tidligere forskning har gjort antakelser om, og funnet, at CSR indikerer ekstra kostnader for bedriften. Dette kan igjen indikere høyere priser for forbrukere. Likevel skal det påpekes at tidligere forskning ikke har skilt mellom lav og høy prisprofil i denne sammenhengen. For å undersøke hvordan lav og høy prisprofil påvirker forholdet mellom CSR og prisforventning, gjennomførte vi et eksperiment med 2 x 2 mellomgruppe design. For det første forventet vi en interaksjon mellom CSR (vs. uten CSR) og prisprofil (lav vs. høy) på prisforventning. Våre funn viser at en bedrift med høy prisprofil som driver med CSR forventes av forbrukere å ha lavere priser enn en tilsvarende bedrift uten CSR. Dette er et viktig bidrag i litteraturen om forbrukerresponser på CSR. Funnene indikerer at bedriftsledere i bedrifter med høy prisprofil bør kommunisere sitt CSR-arbeid til forbrukere. Funnene viser ingen effekt av CSR på prisforventning når bedriften har lav prisprofil. For det andre forventet vi en interaksjon mellom CSR (vs. uten CSR) og prisprofil (lav vs. høy) på prisforventning, mediert av forbrukeres evaluering av bedriften. Funnene viser at både bedrifter med lav og høy prisprofil evalueres bedre når forbrukere vet at bedriften driver med CSR. Dette er i tråd med tidligere forskning. Vi fant ingen sammenheng mellom evaluering av bedrift og prisforventning. For det tredje forventet vi en interaksjonen mellom CSR (vs. uten CSR) og lav prisprofil på prisforventning, mediert av forbrukeres oppfatning av prispåslag. Dette fant vi ikke støtte for.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføringsledelsenb_NO
dc.titleForventer forbrukere en annen pris når bedrifter tar samfunnsansvar? Betydningen av en bedrifts prisprofilnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal