En visuell identitet for et nytt bærekraftig luksus-klesmerke
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2624356Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSammendrag
Moteindustrien er den nest mest forurensende etter oljeindustrien. Dette har fører med seg
både problemer rundt miljø, etikk og store avfallsmengder. Mange kleskjeder i dag begynner
å legge om deres verdier og mål, der de vektlegger miljø og bærekraft. Mange merker,
spesielt på fast-fashion markedet har begynt å legge vekt på åpenhet om endringer og tiltak de
gjør. På luksusmarkedet ser vi ikke like store endringer, der mange hemmeligholder
produksjon, arbeidsplass og generell informasjon om bedriften.
Målet med denne bacheloroppgaven baserer seg på hvordan en visuell identitet kan gjøre det
mer attraktivt å handle bærekraftige klær på luksusmarkedet. Det er tatt utgangspunkt i
relevant teori, kartlegging av bransje og aktuell målgruppe for dypere forståelse av hvordan
luksusmarkedet fungerer og hvem de appellerer til.
Gjennom intervjuet, observasjoner og innhenting av registerdata er det avdekket både hva
som ligger som behov og hva som er utfordringer innenfor aktuelt område. Der den aktuelle
målgruppen viser en økende interesse for bærekraftige prinsipper, som kan relateres inn på
luksusmarkedet. De forbinder også luksus med god kvalitet og en kjøpsopplevelse man ikke
finner i fast-fashion butikker. Ut i fra innsynene avdekket jeg et behov for å skape et
klesmerket som kan fungere som et forbilde på luksusmarkedet, da endring må skjer fra
toppen. Slik at flere kjeder innenfor samme markedet vil føle et press til å endre fokuset sitt
og tiltak.
Ut i fra dette endte jeg opp med å designe en visuell identiteten som baserer seg på
historiefortelling, sterk typografi og rent design. Ved bruk av egendefinert typografi og
symbolbruk, henvises kunde både til bærekraftig design, men også det luksuriøse man finner i
utvalgt skriftsnitt og samspillet mellom elementene. Slik at det oppfattes som mer attraktivt å
handle bærekraft, uten at det går på bekostning av den eksklusive følelsen.