Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGulestø, Jørgen
dc.contributor.authorBjørløw, Didrik Jørgen
dc.contributor.authorGross, Philipp
dc.date.accessioned2019-11-07T08:16:51Z
dc.date.available2019-11-07T08:16:51Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2627083
dc.description.abstractVår bacheloroppgave omhandler hvordan folk i forskjellige målgrupper oppfatter navneendringer. Dette vil vi belyse ved hjelp av merkekjennskap, merkeholdninger, merkeomdømme og merkeassosiasjoner. Vi har i vår oppgave tatt utgangspunkt i de statseide selskapene Vy og Equinor, da de nylig har gjennomført en navneendring som fremdeles er under utvikling. Problemstillingen for oppgaven er som følger: Har alder hos befolkningen en effekt på merkeverdien når en statlig organisasjon endrer navn? For å avdekke og svare på problemstillingen har vi valgt å anvende kvalitativ metode. Studiet er basert på et eksplorativt design med en fenomenologisk tilnærming. For innsamling av datamateriale benyttet vi oss av fokusgrupper, der vi hadde fire analyseenheter; med 3-5 informanter per enhet. Enhetene ble delt opp etter alderen 18-25 og 40-65 år. Litteraturen knyttet til oppgaven baserer seg på pensum og tidligere forskningsartikler. Vi fremlegger elementer som er med på å bygge opp merkeverdien i et selskap, og presenterer to grunnleggende dimensjoner av rebranding; evolusjonerende rebranding og revolusjonerende rebranding. I våre datafunn fikk vi innsikt i analyseenhetenes virkelighet knyttet opp mot navneendringene Vy og Equinor. Avslutningsvis sikret vi transkriberingen og kodingen ved hjelp av forskertriangulering. Vår tolkning av innsikten vi fikk ble brukt til å avkrefte alle hypotesene, da det ikke var en tydelig forskjell på den oppfattede merkeverdien etter navneendringen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og merkevareledelsenb_NO
dc.subjectNavneendringernb_NO
dc.titleVy eller fy? : Har alder hos befolkningen en effekt på merkeverdien når en statlig organisasjon endrer navn?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal