dc.contributor.author | Aune, Anniken Linnea | |
dc.contributor.author | Nygaard Christiansen, Martine | |
dc.date.accessioned | 2021-03-01T13:32:48Z | |
dc.date.available | 2021-03-01T13:32:48Z | |
dc.date.issued | 2020-06-03 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2730960 | |
dc.description.abstract | Utgangspunktet for vår oppgave er den økende digitaliseringen i samfunnet, og
markedsføringens rolle innenfor dette fenomenet. De siste årene har bedrifter sakte, men
sikkert gått bort i fra tradisjonell markedsføring, og beveget seg inn i den digitale verden.
Gjennom vår studie ønsket vi å kartlegge hvilken påvirkning digital markedsføring har på
forbrukere, og derfor tar vår bacheloroppgave for seg hvordan generasjon X og generasjon Y
sin kjøpsatferd påvirkes av digital markedsføring i forbindelse med netthandel. Gjennom valgt
datainnsamlingsmetode ønsket vi å både avdekke hvordan de blir påvirket, samt om det
foreligger eventuelle forskjeller i de to generasjonene. På bakgrunn av dette formulerte vi
følgende problemstilling:
«Hvordan har digital markedsføring påvirket kjøpsatferden til Generasjon X vs. Generasjon Y
i form av hyppighet og impuls ved netthandel?»
For å svare på problemstillingen benyttet vi oss av en kvalitativ studie basert på et
eksplorerende fenomenologisk design. Innsamling av data ble gjort gjennom dybdeintervjuer,
der informantene bestod av to utvalg: generasjon X, personer født mellom 1961 og 1979, og
generasjon Y, personer født mellom 1980 og 1999. Formålet med intervjuet var å avdekke
funn, som sammen med relevant teori, skulle danne grunnlaget for vår konklusjon.
Oppgaven tar utgangspunkt i en forskningsartikkel som argumenterer for at generasjon Y er
mer mottakelig for digital markedsføring enn generasjon X.
Vår analyse viste at det er foreligger forskjell i de to generasjonene knyttet til hvordan digital
markedsføring påvirker deres kjøpsatferd i form av hyppighet og impuls. Funnene viser at
begge generasjoner handler hyppigere som følge av eksponering av ulike former for digital
markedsføring, derimot er kun generasjon Y preget av impulsstyrte kjøpsbeslutninger som
følge av eksponering. Dermed kan vi konkludere med at våre funn både samsvarer med og
avkrefter teorien fra forskningsartikkelen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Markedsføring og salgsledelse | en_US |
dc.subject | Digital markedsføring | en_US |
dc.subject | Generasjon x vs generasjon y | en_US |
dc.title | Generasjon X vs Generasjon Y - hvem er mest mottakelig for digital markedsføring? | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |