Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAune, Anniken Linnea
dc.contributor.authorNygaard Christiansen, Martine
dc.date.accessioned2021-03-01T13:32:48Z
dc.date.available2021-03-01T13:32:48Z
dc.date.issued2020-06-03
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2730960
dc.description.abstractUtgangspunktet for vår oppgave er den økende digitaliseringen i samfunnet, og markedsføringens rolle innenfor dette fenomenet. De siste årene har bedrifter sakte, men sikkert gått bort i fra tradisjonell markedsføring, og beveget seg inn i den digitale verden. Gjennom vår studie ønsket vi å kartlegge hvilken påvirkning digital markedsføring har på forbrukere, og derfor tar vår bacheloroppgave for seg hvordan generasjon X og generasjon Y sin kjøpsatferd påvirkes av digital markedsføring i forbindelse med netthandel. Gjennom valgt datainnsamlingsmetode ønsket vi å både avdekke hvordan de blir påvirket, samt om det foreligger eventuelle forskjeller i de to generasjonene. På bakgrunn av dette formulerte vi følgende problemstilling: «Hvordan har digital markedsføring påvirket kjøpsatferden til Generasjon X vs. Generasjon Y i form av hyppighet og impuls ved netthandel?» For å svare på problemstillingen benyttet vi oss av en kvalitativ studie basert på et eksplorerende fenomenologisk design. Innsamling av data ble gjort gjennom dybdeintervjuer, der informantene bestod av to utvalg: generasjon X, personer født mellom 1961 og 1979, og generasjon Y, personer født mellom 1980 og 1999. Formålet med intervjuet var å avdekke funn, som sammen med relevant teori, skulle danne grunnlaget for vår konklusjon. Oppgaven tar utgangspunkt i en forskningsartikkel som argumenterer for at generasjon Y er mer mottakelig for digital markedsføring enn generasjon X. Vår analyse viste at det er foreligger forskjell i de to generasjonene knyttet til hvordan digital markedsføring påvirker deres kjøpsatferd i form av hyppighet og impuls. Funnene viser at begge generasjoner handler hyppigere som følge av eksponering av ulike former for digital markedsføring, derimot er kun generasjon Y preget av impulsstyrte kjøpsbeslutninger som følge av eksponering. Dermed kan vi konkludere med at våre funn både samsvarer med og avkrefter teorien fra forskningsartikkelen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og salgsledelseen_US
dc.subjectDigital markedsføringen_US
dc.subjectGenerasjon x vs generasjon yen_US
dc.titleGenerasjon X vs Generasjon Y - hvem er mest mottakelig for digital markedsføring?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal