Grønn innflytelse. Bedrifters valg av hotelltjenester
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2730977Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bedrifter i dag kjenner stadig mer på presset av å drive mer miljøvennlig. Dette kan føre til
nye muligheter for hoteller å drive grønt. Denne oppgaven tar for seg bedrifters kjøpsprosess
når de skal velge hotell og hvordan hotellers grønne initiativer kan påvirke denne prosessen.
Oppgavens formål er å få innsikt om hotellets grønne initiativer kan påvirke bedrifters valg av
hotelltjenester. Følgende problemstilling er valgt for å undersøke dette temaet:
«Kan en posisjonering som et grønt hotell ha innvirkning på bedrifters kjøp av
hotelltjenester?»
Det er utarbeidet to forskningsspørsmål for å svare på problemstillingen, og spørsmålene er
uavhengige av hverandre.
Spørsmål 1: Hva motiverer bedrifter til valg av hotell?
Spørsmål 2: Er bedrifter villig til å betale mer for grønne initiativer?
For å svare på problemstillingen og forskningsspørsmålene er det brukt teori som omhandler
triple bottom line, bedrifters kjøpsprosess, megatrender og willingness to pay.
Denne oppgaven har brukt en kvalitativ tilnærming som forskningsmetode og det er
gjennomført 3 dybdeintervjuer som tar for seg de to forskningsspørsmålene og nevnt teori.
Oppgavens hovedfunn kan indikere at hotellers grønne initiativer kan ha stor påvirkning på
bedrifters valg av hotelltjeneser, men at pris og beliggenhet likevel kan anses som viktigere
prioriteringer.