Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkum Edvardsen, Ruth Tonje
dc.contributor.authorBjordal Vorraa, June
dc.contributor.authorDjønne, Ida Margrethe
dc.date.accessioned2021-03-02T10:01:08Z
dc.date.available2021-03-02T10:01:08Z
dc.date.issued2020-06-03
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2731113
dc.description.abstractBærekraft har blitt et svært viktig tema og har ført til at flere bedrifter utgir seg for å være grønnere enn hva de faktisk er, og følgelig blitt beskyldt for grønnvasking. Denne oppgaven tar for seg grønnvasking i tekstilbransjen, hvor vi ser på hvilken effekt anklagelser om grønnvasking har på kleskjeden Weekday sitt omdømme og forbrukerens holdninger til merkevaren. Oppgaven er i hovedsak basert på teori om grønnvasking og merkeevaluering. For å belyse temaet har vi utformet følgende problemstilling for vår oppgave: «I hvilken grad påvirker anklagelser om grønnvasking omdømmet og forbrukernes holdninger til Weekday?» Videre har vi utarbeidet to hypoteser: H1: Anklager om grønnvasking har negativ effekt på omdømmet H2: Anklager om grønnvasking har negativ effekt på forbrukernes holdninger For å svare på problemstillingen og hypotesene har vi utført en kvantitativ undersøkelse gjennom det web-baserte programmet Qualtrics. Vi hentet inn datamateriale ved hjelp av våre sosiale kanaler. Undersøkelsen er et eksperiment hvor den ene gruppen blir eksponert for et manipulert bilde med anklagelser rettet mot Weekday og den andre blir eksponert for et bilde uten anklagelsene. For å analysere funnene våre benyttet vi t-test som hovedanalyse. Resultatene viser at vi fikk støtte for hypotese 2, men ikke støtte for hypotese 1. Svaret på problemstillingen er dermed at anklagelser om grønnvasking i noen grad har negativ effekt på forbrukerens holdninger, men ikke på omdømmet. Resultatene har blitt belyst og underbygget av oppgavens teorigrunnlag. Det er viktig å påpeke at resultatene er begrenset til denne studien og kan ikke generaliseres.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og merkevareledelseen_US
dc.subjectOmdømmebyggingen_US
dc.subjectForbrukeratferden_US
dc.titleGrønnvasking sin påvirkning på bedrifters omdømme og forbrukernes holdningeren_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal