dc.description.abstract | Formålet med denne bacheloroppgaven er å komme opp med en bærekraftig strategi for
destinasjonsutvikling i Vingelen. Jeg vil blant annet se på hvordan eksisterende og nye
reiselivsprodukter i Vingelen kan bli mer lønnsomme, og undersøke innbyggernes holdninger
rundt turisme i bygda. Resultatet skal benyttes som en opptenningsbrikett når jeg senere skal
starte opp min egen bedrift i bygda. Problemstillingen vil besvares ved bruk av et eksplorativt
(utforskende) forskningsdesign og kvalitativ metode. Det er gjennomført seks dybdeintervjuer
i tillegg til en spørreundersøkelse. Dette empiriske materialet har, sammen med teorier knyttet
opp mot destinasjonsutvikling, konkurranseevne, og bærekraft, dannet grunnlaget for temaene
mine i analysen. Funnene viser at et gjennomgående fokus på bærekraft i alle ledd, samt en
overordnet rød tråd for destinasjonen, er viktige ledd i strategien. Det er vesentlig med et godt
samarbeid og god kommunikasjon både internt og eksternt, og innbyggernes holdninger tilsier
at gjestfriheten bør kunne oppleves som god. Jeg har brukt Ritchie og Crouchs konseptmodell
(Ritchie og Crouch 2003) som en gjennomgående mal for denne strategien, men siden
destinasjonsutvikling er en omfattende prosess, har jeg vært nødt til å prioritere enkelte deler.
Jeg har derfor valgt å ikke fokusere på salg og markedsføring, samt de miljømessige og
sosiokulturelle pilarene av bærekraftbegrepet. | en_US |