dc.description.abstract | I denne forskningen har vi undersøkt hvordan influensere har vært med på å påvirke en
merkevare, hvor vi har tatt utgangspunkt i den norske gratis-appen Tise. Oppgaven er basert
på teori om influensere, markedskommunikasjon, sosiale medier og sosiale nettverk, og
Word-of-Mouth. Problemstilling for oppgaven er følgende:
Hvordan har influensere bidratt til å påvirke merkevaren Tise?
For å svare på problemstillingen valgte vi å benytte oss av en kvalitativ forskningsmetode og
benyttet oss av dybdeintervjuer for å samle inn data. Vi benyttet oss av et strategisk utvalg,
hvor vi selv valgte respondentene som vi ønsket å gjøre individuelle dybdeintervjuer med.
Respondentene bestod av kvinner i alderen 18 til 35, som var bosatt i Oslo og var eksisterende
brukere av Tise. I analysen av resultatene kom det frem at influensere har bidratt til å påvirke
merkevaren Tise på to måter, i mottakerens hukommelse og i markedet.
Samtidig kom det frem at venner og bekjente hadde en effekt på bruken av merkevaren, som
var et uforventet og overraskende resultat. Til tross for det uforventede resultatet konkluderer
vi med at influensere har hatt en betydelig påvirkning på merkevaren og bidratt til at Tise har
den posisjonen de har i dag. | en_US |