Hvordan kan markedsføring og salg reguleres i et norsk cannabismarked
Abstract
Vi har i løpet av denne oppgaven gått igjennom hvordan et norsk cannabismarked kan bli
regulert, samt sett på markedsføring og salg innenfor dette markedet. Dette har vi gjort
3
gjennom å se på ulike reguleringsmodeller i allerede eksisterende cannabismarkeder i tre ulike
land, herunder Canada, Uruguay og USA. I tillegg vurderte vi nærmere noen allerede
eksisterende reguleringsmodeller i Norge som vi anså som relevante for implementering i et
potensielt cannabismarked, herunder tobakk, legemidler, alkohol og pengespill. Dette ble
gjort gjennom å se på sekundærdata, samt informasjon gitt til oss av anonyme
informanter. Under drøftingen av disse reguleringsmodellene kikket vi også på hvordan
markedsføring og salg foregår, samt hvilke gråsoner som eksisterer innenfor disse områdene,
for så å knytte dette opp mot marihuana. Videre gjorde vi rede for vår metodedel og hvordan
denne egentlig skulle gjennomføres før Covid-19 inntraff, samt fortelle om de hindringer vi
opplevde i forbindelse med dette.
Når alt dette lå til grunne gikk vi videre til del 2 av oppgaven hvor arbeidet med å analysere
og sammenligne innhentet data i del 1 begynte. Først drøftet vi rundt hvilke sektorer i det
norske markedet et potensielt cannabismarked burde falle innenfor, basert på hvordan dette
har blitt løst i de tre ulike landene vi så på i del 1, samt hvilke sektor de fire lignende
markedene faller inn under i Norge. Videre gjorde vi utregninger og vurdering rundt
størrelsen og potensialet på det norske markedet, blant annet ved å se på priselastisitet i det
ulovlige markedet og gjennom en vurdering av dokumentet “Rusreformen - fra straff til
hjelp”, for å kunne se på hvordan salg i et norsk cannabismarked vil kunne se ut, samt trekke
dette opp mot salg i de fire ulike kategoriene tobakk, legemidler, pengespill og alkohol. Når
dette lå til grunne kikket vi på hvordan markedsføringen i et norsk cannabismarked vil kunne
se ut, både i offentlig, men også i privat sektor. Dette for å se på eventuelle fordeler og
ulemper. Videre vil vi legge frem en konklusjon basert på funnene våre gjort i løpet av denne
oppgaven.