Hvordan oppleves digital kompetanse for ansatte i en medieorganisasjon?
Abstract
Oppgaven baserer seg på vår interesse innenfor temaet digital kompetanse og hvordan
kompetansen påvirker ansatte og organisasjonen. Vi ønsker også å utforske hvordan man kan
utvikle kompetansen, noe som kan være relevant for oss i fremtiden. Digital kompetanse er
stadig under utvikling og vil være mer gjeldende for hver dag som går. Med bakgrunn i dette har
vi ønsket å få innblikk i hvordan digitale verktøy påvirker organisasjonens kompetansebehov, og
om de ansatte må gjennom flere kurs for å utvikle seg eller om de innehar den nødvendige
kompetansen. Et annet spørsmål vi ønsker å ta dypdykk i er hvordan ansatte forstår digital
kompetanse og hvordan kompetansen tilegnes, som vi ser på som et videre påfyll fra første
punkt. Her ønsker vi å se på kompetansekomponentene holdninger, evner, kunnskap og
ferdigheter, da disse er komponenter som påvirker en ansatt sin evne til å lære og utvikle seg.
Måten vi kom frem til svarene på det vi ønsket å finne mer ut om, var ved dybdeintervjuer. Disse
ønsket vi å gjennomføre på arbeidsplassen til ansatte i en trygg atmosfære, men måtte endres til
digitalt. Funnene i forskningen vår viser at alle er påvirket av kompetanseutviklingen, og det
eksisterer egne avdelinger som spisser seg inn mot utvikling. Ansatte er stadig under påvirkning
av utviklingen i samfunnet, særlig gjelder dette de eldre ansatte. Kursing og veiledning vil være
sentrale måter å lære de ansatte opp på. Det er viktig å inneha kjennskap til faktorer som hemmer
eller fremmer muligheter for læring, og personlige egenskaper vil påvirke motivasjonen. For å
klare å henge med på den digitale utviklingen som skyter fart er det viktig å ha en positiv
innstilling til endring, og være villig til å tilpasse seg utfordringene man vil møte på i
arbeidslivet.