Ingen tittel
Abstract
Denne bacheloroppgaven har til hensikt å undersøke et allerede stort, men samtidig stadig
voksende samfunnsproblem. En artikkel om bærekraftig utvikling på FN sine sider skriver at
hvis alle mennesker skulle hatt samme konsum som en gjennomsnittlig innbygger i Norge,
ville vi trengt 3,6 jordkloder (FN 2019). Samtidig blir Norge ofte omtalt som en ledestjerne
innenfor bærekraft, med Oslo som Europas miljøhovedstad i 2019 (Oslo 2019). Med vår
undersøkelse ønsket vi derfor å undersøke sammenhengen mellom konsumentenes grønne
konsumverdier og deres grønne konsum, og om personlig økonomi eventuelt påvirker denne
sammenhengen.
I tilknytning til denne problemstillingen har vi fokusert nærmere på tidligere forskning om
atferd og atferdsteorier, og hvordan dette kan knyttes opp mot grønt konsum og grønn atferd.
Vi ønsket oss et størst mulig utvalg, og valgte derfor et deskriptivt design og kvantitativ
metode når vi skulle samle inn data. Vi hadde totalt 258 respondenter, hvor kun 202 av disse
fullførte hele undersøkelsen, vi har uansett valgt å inkludere alle svar i vår analyse.
For å analysere data, samt teste våre hypoteser har vi brukt en multippel regresjonsanalyse i
SPSS. For å undersøke om den moderatoren «personlig økonomi» ville påvirke forholdet
mellom den uavhengige variabelen «grønne konsumverdier» og den avhengige variabelen
«grønt konsum» brukte vi en utvidelse i SPSS kalt «PROCESS macro». Resultatene våre viste
støtte for en av våre to hypoteser, i tillegg viste kontrollvariabelen «kjønn» seg som
signifikant, og fortalte oss at forholdet mellom grønne konsumverdier og grønt konsum er
sterkere hos kvinner.