En kvalitativ studie for hvordan kunstig intelligens påvirker PwC Oslo
Abstract
Problemet: Hvordan skal ledere og medarbeidere tilpasse seg den stadige teknologiske utviklingen, og hvordan dette påvirker virksomheter.
Problemstilling: Hvordan påvirker kunstig intelligens PwC Oslo?
Hensikt: Formålet med denne avhandlingen er å gi innsikt i hvilke fordeler og ulemper det gir når man implementerer teknologi som kunstig intelligens i et selskap. Masteroppgaven belyser også hvilken kunnskap, ferdigheter og forståelse som vil være nyttig når man benytter intelligente verktøy i en bedrift.
Metode: Forskningsmetoden i denne masteroppgaven er et eksplorativt design hvor vi benyttet oss av et casedesign med en fenomenologisk tilnærming.
Hovedfunn:
Kunstig intelligens påvirker PwC Oslo på flere måter, blant annet:
- Det har ført til mer kunnskapsdeling og økt samspill internt og på tvers av de ulike avdelingene i selskapet.
- Kunstig intelligens påvirker nytenking og innovasjon slik at det fører til nye muligheter for PwC Oslo; å bli en sterk leverandør av kunstig intelligens, godt rustet for fremtiden og konkurransefortrinni markedet.
- Det har ført til endringer i analyseoppgaver, og vil sannsynligvis føre til flere endringer i arbeidsoppgaver i de kommende årene.