Innholdsmarkedsføring for Funbit AS
Abstract
Temaet for denne bacheloroppgaven er inbound- og innholdsmarkedsføring. Vi har i
samarbeid med Funbit AS produsert og publisert to artikler som hadde til hensikt å selge
nettsider. Artiklene ble distribuert gjennom sosiale medier, og eksponert for interessenter
gjennom annonser via remarketing. Vi har i dette prosjektet forsøkt å kunne si noe om
effekten av tiltakene gjennom analyseprogrammet Google Analytics. Problemstillingen ble
følgende;
“Hvordan kan Funbit AS bruke innholdsmarkedsføring til å selge nettsider, og hvordan kan
vi trekke slutning om strategiens effekt basert på målinger i Google Analytics?
For å konkretisere problemstillingen har vi laget følgende undersøkelsesspørsmål:
• Hvordan skape verdifullt innhold for Funbit?
• Hvordan kan vi evaluere sosiale mediers spredningseffekt?
• Kan vi kvalifiserte leads basert på inbound-metoden?
Analysegrunnlaget er basert på en blanding av kvalitativ og kvantitativ tilnærming. I den
kvalitative tilnærmingen har vi benyttet oss av datainnsamlingsmetoder som innebærer å
tilegne oss best mulig kundeinnsikt. Dette har vi gjort gjennom møter med bedriften og
research på målgruppen. Vi har videre brukt denne innsikten til å utforme to personas.
Artiklene ble publisert på virksomhetens nettside. All interaksjon med nettsiden ble målt i
analyseprogrammet Google Analytics. Dette har gitt oss et grunnlag for å kunne trekke en
slutning om tiltakenes effekt. Resultatene blir presentert og analysert videre i oppgaven.