Kontinuerlig læring i et hurtig endrende arbeidsliv. På hvilken måte kan EVRY fremme kontinuerlig læring gjennom medbestemmelse og prosjektarbeid?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2732346Utgivelsesdato
2020-06-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan kontinuerlig læring og kompetanseutvikling kan
realiseres gjennom å jobbe i prosjekt og gi medarbeiderne en større del av ansvaret for egen
læring. Formålet med oppgaven har vært å finne ut hvordan EVRY som selskap klarer å
holde seg konkurransedyktig i en bransje som i stor grad er preget av raske
samfunnsteknologiske endringer.
Bakgrunnen for dette valget av tema er at verden endrer seg fortere og fortere, så for å holde
seg konkurransedyktig så må bedrifter åpne øynene for mer uformelle læringsformer som
skjer i gjennomføringen av daglige oppgaver (Seres, 2016; Øhrn 2016).
Gjennom et fenomenologisk forskningsdesign har vi ved bruk av digitale dybdeintervju sett
på hvordan informantene oppfatter de læringsfremmende mulighetene og utfordringene med
medbestemmelse og prosjektarbeid. Dette valgte vi å gjøre fordi vi var ute etter deltakernes
opplevelse og erfaring med dette og da vil et eksplorativt, fenomenologisk forskningsdesign
være mest passende (Berger og Luckmann 1966; Tjora 2017, 115). Vi gjennomførte totalt
seks digitale dybdeintervjuer hvor tre av dem var ledere og tre var medarbeidere. Dette var
for at vi skulle få et helhetlig bilde av hvordan EVRY jobber med læring i praksis.
Teorien tar for seg motivasjonsteori, organisasjonslæring, læringsprinsipper og sosial læring
gjennom kunnskapsdeling og tilbakemeldinger i grupper. Linda Lai (2013) sin læringsmodell,
Argyris og Shöns (1974) teori om organisasjonslæring og Paul Moxnes (2000)
læringsprinsipper har vært spesielt viktig.
Undersøkelsen vår viser at medarbeiderne har stor grad av medbestemmelse i hele
læringsprosessen. De som var aktive og engasjerte i å sette egne mål tok i større grad ansvar
for egen læring, men mangel på reell avsatt tid var hemmende for læringsmotivasjonen.
Alle informantene trakk også frem mulighet til å prøve seg i nye oppgaver som den beste
læringsmetoden. Dette opplevde de å ha tilgang på som følge av EVRYs
prosjektorganisering. De trakk også frem at de lærte mye av sine kollegaer og at det er både
lavterskel og nødvendig å dele intern kunnskap med hverandre for å få gode resultater.