Reisemotivasjon i Norge
Abstract
Formålet med denne oppgaven er å finne ut av hva som får nordmenn til å reise, og hva som
får dem til å velge destinasjonene de velger. For å kunne forklare dette var vi nødt til å se,
hva motivasjon og behov betyr for turistenes valg av destinasjon, hvor Maslows
behovspyramiden viser seg til å være en viktig del av teorien. Vi gikk inn på Cohen og
Sharpley sine turisttypologier, som ga oss oversikt over ulike turisttyper. Vi tok også for oss
markedsføringselementer som trender, sosiale medier, word of mouth og generell
markedsføring, for å få en bedre innføring i hva turister blir påvirket av ved valg av
destinasjon.
Denne oppgaven har et deduktivt forskningsdesign, og er basert på en kvalitativ metode. Vi
brukte hovedsakelig epostintervju for å finne turistenes meninger rundt behov og
reisemotivasjon. Et slikt design forstår turistene ut fra deres egne perspektiv, sammen med
eksisterende teori. Oppgaven har også hjulpet oss til å forstå reisemotivasjon, og finne svar på
hva som får turistene til å velge en destinasjon. Basert på vår intervjuguide har vi fem temaer,
behov, markedsføring, sosiale medier, word of mouth og trender.
Funnene har gitt oss en forståelse av hvilke elementer som påvirker turistens valg av
destinasjon, og i hvilken grad de blir påvirket av markedsføringen av ulike destinasjoner.
Etter å ha analysert resultatene fra datainnsamlingen kan vi oppsummere med at de fleste
turister blir påvirket av hva de ser av forskjellige former for markedsføring.