Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJuricev-Barbin, Natalia
dc.contributor.authorMørch, Marte Cecilie
dc.date.accessioned2021-03-11T14:05:00Z
dc.date.available2021-03-11T14:05:00Z
dc.date.issued2020-06-03
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2732943
dc.description.abstractDenne oppgaven har sett på hvilke suksessfaktorer som er gjennomgående og relevante for norske plattformselskaper. Hensikten har vært å undersøke norske plattformselskapers selvopplevde suksesselementer og utfordringer med plattform som en forretningsform. Vi har sett etter samsvar og/eller avvik fra foreliggende teori om temaet. Siden vi ønsket å få en dypere forståelse av bedriftenes egenopplevde suksesskriterier, ble det naturlig å utføre en kvalitativ studie. I tillegg til et bredt litteraturutvalg har vi produsert egen empiri ved å utrette dybdeintervjuer med fem norske plattformselskaper. Hensikten var å avdekke om det fantes noen mønstre eller sammenhenger mellom funn i vår primær- og sekundærdata. Etter å ha kartlagt litteratur som omtaler suksessfaktorer jobbet vi systematisk for å redusere antallet ved å trekke ut de som gikk igjen. Denne prosessen tillot oss å kartlegge et mønster av ni suksessfaktorer som vi ville evaluere videre. De ni faktorene som blir identifisert av litteratursøket er: Nettverkseffekter, Høna eller Egget-dilemmaet, Først til markedet versus Følger, Fasilitering av troverdighet og tillit, Produksjon av signifikant data for brukere, Effektiv prising, Risiko for disintermediation, Risiko for multi-homing og Fleksibel plattformarkitektur. I neste del av prosessen intervjuet vi fem norske plattformselskaper om deres erfaringer med plattformmodellen, med en spesiell interesse om hva som har vært viktig for deres utvikling. Funnene fra dybdeintervjuene ble satt opp mot eksisterende teori for å se etter eventuelle overensstemmelse eller avvik mellom teorien og empirien. På bakgrunn av denne studien har vi konkludert med at det er et sterkt samsvar mellom foreliggende litteratur og vår innsamlede empiri. Videre avdekket intervjuene i tillegg to faktorer som vi vurderte som nedprioritert i litteraturen, men som ble opplevd som svært aktuelle for informantene. Disse var Brukervennlighet og Community. Vi håper at funnene i denne oppgaven kan fungere som relevante bidrag for norske plattformselskaper i fremtiden, samtidig som vi vedkjenner at intervjuene kan oppleves som anekdotiske og at mer omfattende forskning hadde sett på flere selskaper over en lengre tidsperiode.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectKreativitet, innovasjon og forretningsutviklingen_US
dc.subjectPlattformsuksessen_US
dc.titleVeien til plattformsuksess. En kvalitativ studie av suksessfaktorer for å lykkes som norsk plattformbedriften_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal