Åpenhet varer lengst: en kvantitativ studie av transparent prising sin tillitsskapende effekt
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2732958Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Ved å gi kunder innsikt i deres kostnader og prissetting, ønsker bedrifter å bli oppfattet som en
aktør man kan stole på. Enkelte internasjonale selskaper har tatt i bruk praksisen om åpenhet,
men av en eller annen grunn blir ikke tallene begrunnet. I denne oppgaven blir effekten
transparent prising har på forbrukerens tillit til nettbutikker undersøkt. Ved å kommunisere ulike
nivåer av bærekraftig produksjon, er målet å avdekke potensielle verktøy for kostnadseffektiv
tillitskapning. Oppgavens problemstilling er dermed følgende:
“Hvordan kommunikasjon av miljøvennlighet og sosialt ansvar påvirker assosiasjonen mellom
transparent prising og tillitsverdighet”
I teorikapittelet belyses relevant teori og tidligere forskning. Denne teorien er grunnlaget for våre
tre satte hypoteser. Kunnskapen fra litteraturgjennomgangen blir samtidig anvendt under
diskusjonen av funn. Mayer, Schoorman og Davis sin foreslåtte modell for hva som ligger til
grunn for oppfattet tillit, er her svært sentral. Forbrukerens økende krav til sosialt ansvarlig og
miljøvennlig produksjon blir presentert gjennom relevante artikler.
I håp om å besvare problemstillingen anvendes kvantitativ metode i form av et eksperiment med
faktorisk 2 x 2 design. Undersøkelsen ble besvart av 104 respondenter, hvor disse ble utsatt for
en av fire mulige stimuli inkludert kontrollgruppe. Det ble dannet to nivåer av undersøkelsens
uavhengige variabler, “Miljø”og “Mennesker”. Deretter ble variansanalyser i
statistikkprogrammet SPSS brukt for å måle effekten de ulike faktorene hadde på oppfattet tillit
til nettbutikken. Alle våre hypoteser omhandler antatt grad av effekt de ulike stimuli har på
oppfattet tillitsverdighet. Verken av våre hypoteser fikk signifikant støtte. Likevel viser
analysene noen svært interessante tendenser som i stor grad former våre forslag til videre
forskning. Dog ikke signifikant, viser vår studie størst effekt mellom utelukkende fokus på miljø
og en av oppgavens integrerte tillitsfaktorer "Evne".