Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSchafferer, Marius Jonas
dc.contributor.authorBjørnes Olsen, Ola
dc.date.accessioned2021-03-11T14:33:05Z
dc.date.available2021-03-11T14:33:05Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2732958
dc.description.abstractVed å gi kunder innsikt i deres kostnader og prissetting, ønsker bedrifter å bli oppfattet som en aktør man kan stole på. Enkelte internasjonale selskaper har tatt i bruk praksisen om åpenhet, men av en eller annen grunn blir ikke tallene begrunnet. I denne oppgaven blir effekten transparent prising har på forbrukerens tillit til nettbutikker undersøkt. Ved å kommunisere ulike nivåer av bærekraftig produksjon, er målet å avdekke potensielle verktøy for kostnadseffektiv tillitskapning. Oppgavens problemstilling er dermed følgende: “Hvordan kommunikasjon av miljøvennlighet og sosialt ansvar påvirker assosiasjonen mellom transparent prising og tillitsverdighet” I teorikapittelet belyses relevant teori og tidligere forskning. Denne teorien er grunnlaget for våre tre satte hypoteser. Kunnskapen fra litteraturgjennomgangen blir samtidig anvendt under diskusjonen av funn. Mayer, Schoorman og Davis sin foreslåtte modell for hva som ligger til grunn for oppfattet tillit, er her svært sentral. Forbrukerens økende krav til sosialt ansvarlig og miljøvennlig produksjon blir presentert gjennom relevante artikler. I håp om å besvare problemstillingen anvendes kvantitativ metode i form av et eksperiment med faktorisk 2 x 2 design. Undersøkelsen ble besvart av 104 respondenter, hvor disse ble utsatt for en av fire mulige stimuli inkludert kontrollgruppe. Det ble dannet to nivåer av undersøkelsens uavhengige variabler, “Miljø”og “Mennesker”. Deretter ble variansanalyser i statistikkprogrammet SPSS brukt for å måle effekten de ulike faktorene hadde på oppfattet tillit til nettbutikken. Alle våre hypoteser omhandler antatt grad av effekt de ulike stimuli har på oppfattet tillitsverdighet. Verken av våre hypoteser fikk signifikant støtte. Likevel viser analysene noen svært interessante tendenser som i stor grad former våre forslag til videre forskning. Dog ikke signifikant, viser vår studie størst effekt mellom utelukkende fokus på miljø og en av oppgavens integrerte tillitsfaktorer "Evne".en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectTransparent prisingen_US
dc.subjectKvantitativ studieen_US
dc.titleÅpenhet varer lengst: en kvantitativ studie av transparent prising sin tillitsskapende effekten_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal