Kulturelt mangfold- normalisering eller festivalisering? En kvalitativ studie av to barnehager og hvordan de arbeider med å fremme kulturelt mangfold i hverdagen
Abstract
I denne bacheloroppgaven ønsket jeg å forske på hvordan kommunale barnehager i Oslo
jobber for å synliggjøre og normalisere kulturelt mangfold i hverdagen. Problemstillingen min
ble dermed: Hvordan satses det på å fremme kulturelt mangfold ved Oslos kommunale
barnehager?
I teoridelen har jeg beskrevet ulike perspektiver på kulturelt mangfold som kan være med på å
påvirke holdninger og verdier, i tillegg viser jeg hva slags betydning det kan ha for
barnehagene at de ansatte innehar flerkulturell kompetanse.
Gjennom intervjuer av to styrere og en pedagogisk leder får leseren et innblikk i hvordan det
arbeides med kulturelt mangfold i to kommunale barnehager, hvilke holdninger
respondentene har, hva slags utfordringer de møter på, og hvordan deres pedagogiske praksis
påvirkes utenfra.
Grunnet Coronapandemien er utvalget av respondenter lite, og gjør det derfor vanskelig å
generalisere resultatet av undersøkelsen. Til tross for det kan man se at tidligere forskning
viser tilsvarende resultater som mine analyser, noe som kan antyde at muligens flere
barnehager kan ha de samme utfordringene.