dc.contributor.advisor | Fosse Lien, Linda | |
dc.contributor.author | Haukjem, Camilla | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2021-03-25T12:34:50Z | |
dc.date.available | 2021-03-25T12:34:50Z | |
dc.date.issued | 2020-05 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2735532 | |
dc.description.abstract | Barn i 13-16 års alderen går inn i en periode i livet der de utvikler seg fra barn til ungdommer, de skal gjøre avgjørende veivalg, samtidig som de skal finne ut hvem de er, og hvem de er i forhold til andre. Det er ved ungdomsskolealder man kan se en økning i antall barn med psykiske plager og/eller lidelser. Barn og unge tilbringer store deler av sine våkne timer på skolen. Vi vet at omgivelsene som omringer oss påvirker hvordan vi har det. Likevel er det mange skoler som har store rehabiliteringsbehov, er monotont utformet, har for lite dagslys og dårlig inneklima.
Med problemstillingen: “Hvordan kan interiørarkitektur føre til bedre psykisk helse og trivsel i ungdomsskolen?” ønsker jeg gjennom denne oppgaven å belyse den pågående debatten rundt åpenhet og transparens i skoleanlegg, samt å rette fokuset mot elevene og deres opplevelse av hverdagen i skolebygget.
Gjennom teori og forskningsmetoder blir det sett på hva et skolebygg er, hva som kreves av bygget og hvilke problemstillinger som dukker opp i prosjekteringsfasen ved nye skoleanlegg eller rehabilitering av eksisterende skoleanlegg. Oppgaven ser også på hvordan omgivelser påvirker mennesket og hva som skal til for at elevene skal føle seg mer komfortable i et åpent miljø.
I oppgavens del 3 blir det fremlagt en ministudie som tar for seg underspørsmålet “Hvordan kan man lage skjermede sitteplasser i et åpent miljø?” Samt et dybdeintervju som tar for seg oppgavens andre underspørsmål “Hvordan kan skolens utforming legge til rette for moderne pedagogiske prinsipper?”.
Funnene i del 3 blir tatt med inn i oppgavens praktiske leveranse, som vil fungere som et eksempel på hvordan en kan åpne opp, samtidig som man tilrettelegger for elever som ikke trives i for stor grad av åpenhet og transparens, i rehabilitering av et eldre skolebygg. Løsningene vil også kunne fungere som tiltak ved nybygg. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høyskolen Kristiania | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Interiørarkitektur | en_US |
dc.subject | Skjerming i åpent skolemiljø | en_US |
dc.subject | Interiørarkitektur og psykisk helse | en_US |
dc.subject | Utforming av skoleanlegg | en_US |
dc.subject | Ungdomsskoleanlegg og psykisk helse | en_US |
dc.subject | Eksperiment som metode | |
dc.subject | Dybdeintervju som metode | |
dc.title | Ungdomsskole for bedret psykisk helse : Med fokus på skjerming i åpent miljø | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |