Ansettelse ved første blikk? -en studie av «Hjem til jul», et rekrutteringsarrangement i regi av Sandefjord Næringsforening.
Abstract
Nettverksbygging er en spennende måte å bygge en karriere og få nye muligheter på. I dagens kunnskapssamfunn, med alle sosiale medier vi har tilgjengelig, er dette mer aktuelt enn noensinne. «Hjem til jul» er et prosjekt som ønsker å trekke utflyttede Sandefjordinger hjem til byen ved å sette de i kontakt med aktuelle arbeidsgivere på et arrangement rett før jul hvert år.
Rekrutteringsprosessen deles inn i syv steg: tidlige rekrutteringsaktiviteter, gjennomføre jobbanalyse, sikre kandidattilfang, administrasjon av søknader, seleksjon, ansettelse og introduksjon av den nyansatte for organisasjonen. Ved å se nærmere på de fem stegene som kan erstattes av et rekrutteringsarrangement har denne studien belyst problemstillingen «Hvilken plass har rekrutteringsarrangementer i rekrutteringsprosessen?».
Det ble gjennomført en kvalitativ studie med totalt åtte semi-strukturerte intervjuer hvor ett ble ekskludert fra studien på bakgrunn av gitte avgrensninger. I tillegg svarte samt fire informanter på et selvutfyllingsskjema.
Studien viste at «Hjem til jul» arrangementet har en verdi i rekrutteringsprosessen. Både bedrifter og kandidater kunne melde om ansettelser, og det viser seg å være et godt supplement til den tradisjonelle rekrutteringsprosessen. Studien viste derimot at arrangementet har liten verdi som tidlig rekrutteringsaktivitet både for bedriftene og kandidatene, og det kom frem at kompetansekrav til stillinger presentert og kompetansen til deltagende kandidater ikke er sammenfallende. Samtidig er det er gap mellom tidsperspektivet kandidater og bedrifter ser for seg at relasjonen som bygges skal kunne lede til en stilling, da de fleste bedrifter stiller med definerte stillinger, mens kandidatene etterlyser langsiktige kontakter. Det etterlyses segmenterte arrangementer, både i henhold til bransje og kompetanse, men også i henhold til tidsperspektiv.