Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØverland, Olav Rune
dc.contributor.authorAbrahamsson, Ine Sofie
dc.contributor.authorMøller, Marthe
dc.contributor.authorLangseth, Lise
dc.contributor.authorTrengereid, Amalie
dc.date.accessioned2021-10-15T10:14:39Z
dc.date.available2021-10-15T10:14:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2823273
dc.description.abstractMarkedet for crowdfunding utfordrer den tradisjonelle bankvirksomheten for oppstarts- og små bedrifter. Hvorav bedrifter søker kapital fra enkeltpersoner. Til tross for økt vekst i markedet er det likevel lite forskning på investoren sin side. Formålet med oppgaven har vært å undersøke hva som motiverer individer til å investere gjennom equity crowdfunding. Oppgaven bygger på å studere hvilke behov mennesket opplever å få dekket gjennom investeringen. Problemstillingen er: Hva er individets drivkraft til å investere i equity crowdfunding? For å besvare problemstillingen har vi benyttet oss av en kombinasjon av kvantitativ og kvalitativ metode. Trianguleringen av metoden innebærer både dybdeintervju med selskapet Horde, samt en markedsundersøkelse hvor hensikten var å avdekke hvilke behov respondentene opplever gjennom investeringen. Spørsmålene i undersøkelsen er tilpasset for å innhente data om hvorfor respondentene har valgt å investere, og hva de ønsker å oppnå gjennom investeringen. Respondentene som deltok var av begge kjønn, og aldersgruppen 18-60 år. Videre mottok vi tall fra bedriften Dealflow, for å sammenligne våre funn mot deres data. Teori- og drøftedelen innretter seg selvbestemmelsesforskningen til Deci og Ryan, for å forstå hva som motiverer individene til å investere. Selvbestemmelsesteorien bygger på ulike typer av indre- og ytre motivasjon som baserer seg på lysten til å investere og hvilke behov respondentene opplever. Ettersom equity crowdfunding omhandler kjøp og nytteverdi vil det være naturlig å trekke inn forbrukeratferd, derav atferds-behov knyttet til investorene. Ved bruk av teorien kan man kartlegge investorene i tre hovedtyper; funksjonelle, symbolske og hedoniske. Funnene forteller at investorene opplever ulik form for drivkraft, men at en større andel skiller seg ut. Herav drivkraft i form av økonomisk gevinst, troen på ideer og ivaretakelse fra bedriftene. De tre faktorene besvarer forskningsspørsmålene og vil dermed vektlegge tolkningen av problemstillingen som er utformet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectHR og personalledelseen_US
dc.subjectKvantitativ metodeen_US
dc.subjectKvalitativ metodeen_US
dc.subjectMetodetrianguleringen_US
dc.subjectEquity crowdfundingen_US
dc.titleBehovet til investoren ved Equity crowdfundingen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal