Show simple item record

dc.contributor.advisorRøhr, Helene Lie
dc.contributor.authorSunstad, Niklas
dc.contributor.authorAas, Ludvik Frydenberg
dc.contributor.authorVandvik, Jarand Prestvik
dc.contributor.authorUnneberg, Markus Maurtvedt
dc.date.accessioned2021-10-15T11:38:16Z
dc.date.available2021-10-15T11:38:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2823330
dc.description.abstractI dette studiet undersøker vi hvilke faktorer som påvirker forbrukeres evne og villighet til å ta i bruk selvbetjeningssystemer. Vi undersøker også endring i kjøpsatferd som følge av Covid- 19-pandemien, og bruker resultater fra disse for å konkludere i vår problemstilling. Strukturen i oppgaven følger vår egenutviklede modell, basert på teori fra flere fagartikler og litteratur. Analysen og resultatene baserer seg på svar fra 802 respondenter fordelt på forskjellige aldersgrupper fra hele landet. Metoden vi tar i bruk er et bekvemmelighetsutvalg gjennom en nettbasert spørreundersøkelse, distribuert gjennom ulike sosiale medier. Fra disse kartlegger vi viktigheten av flere attributter, samt deres egne formeninger om endring i kjøpsatferden. Vi har også innhentet sekundærdata fra Meny AS, for å underbygge påstandene i studiet. Ved bruk av illustrasjoner som den overordnede modellen og enkle diagrammer, gir vi leseren gode forutsetninger for å forstå innholdet i både analysene og studiet i sin helhet. Gjennom grundige analyser ved hjelp av Excel og SPSS, vurderer vi økt mottakelighet for selvbetjening etter pandemien. Dette baserer vi på funn i analysene, der vi ser tydelige korrelasjoner mellom funksjoner ved selvbetjeningssystemet, samt ulike variabler tilknyttet personlige faktorer. Resultatene vi avdekker er interessante og åpner for videre forskning og utviklingsmuligheter hos Meny AS.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og salgsledelseen_US
dc.subjectSelvbetjeningssystemeren_US
dc.subjectKvantitativ metodeen_US
dc.titleDigitalisering i dagligvarehandel – en studie om påvirkningsfaktorene ved bruk av selvbetjeningen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal