En annerledes onboarding
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2823364Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Vi har i denne bacheloroppgaven valgt å undersøke tema onboarding, rettere sagt dagens onboarding; digital onboarding. Dette er et område det finnes lite forskning på. Fremfor å snakke med virksomheter om hvordan onboarding prosessen foregår har vi valgt å undersøke prosessen fra nyansattes side. På bakgrunn av dette ønsket vi å belyse hvilke komponenter som bør inngå i prosessen og hvorvidt unge nyansatte opplever at disse er involvert. Ifølge Bauer (2010) må en vellykket onboarding prosess inneholde komponentene self-efficacy, role-clarity, social integration og knowledge of culture.
Vi har med dette kommet frem til følgende problemstilling:
I hvilken grad opplever unge nyansatte at Bauers fire komponenter blir tilfredsstilt ved en digital onboarding?
For å undersøke unge nyansattes opplevelse av onboarding prosessen, ble det benyttet en kvalitativ forskningsmetode. Datainnsamlingen ble gjennomført i form av dybdeintervjuer med fem unge nyansatte fra Oslo lokaliserte virksomheter. Hensikten med oppgaven er å belyse hvordan unge nyansatte opplever at en digital onboarding prosess blir gjennomført, med utgangspunkt i de fire komponentene til Bauer (2010). Videre er formålet med undersøkelsen å belyse hvilke komponenter og elementer nyansatte opplever som vanskelige å oppnå og hvilke som blir tilfredsstilt ved en digitalisert prosess.
Våre funn viser at de nyansatte til en viss grad opplever at komponentene til Bauer (2010) blir tilfredsstilt ved en digital onboarding. Likevel viser funnene at den digitale løsningen byr på utfordringer spesielt ved den sosiale og kulturelle integreringen, og vår analyse viser at disse oppleves som mest mangelfulle. Konklusjonen er at den digitale onboarding prosessen i stor grad ikke oppleves som suksessfull ut i fra Bauers teori.