Endringer i forretningsmodellen til bedrifter i serveringsbransjen, som resultat av en global krise
Abstract
i 2019 ble verden truet av et virus fra Wuhan i Kina. Viruset utviklet seg fort fra å påvirke dusiner i Kina til å påvirke hundretusener av mennesker på verdensbasis. Dette gikk også hardt ut over bedrifter. Bransjen som var hardest påvirket var serveringsbransjen, som måtte håndtere lavere inntekter og mange konkurser. Dette var på grunn av de store eksterne faktorene som påvirket serveringsbransjen. Eksterne faktorer som sosial distansering og skjenkestopp påvirker bransjen hardt og det er noe de ikke selv kan kontrollere. Det de derimot har kontroll over er interne faktorer som endring og innovasjon i forretningsmodellen. Bedriftene i serveringsbransjen blir også påtvunget endringer i sine interne faktorer, da de ikke lenger kan tilby det samme verdiforslaget på grunn av de eksterne faktorene som skjenkestopp. Vi forsøker i denne oppgaven å finne ut av hva bedrifter i serveringsbransjen kan gjøre for å overleve denne krisen og fremtidige kriser med like stort omfang. Ut ifra teorien har vi utarbeidet tre forskningsspørsmål med hver sin hypotese. Det første forskningsspørsmålet er: “Hvordan påvirker en ekstern påtvunget endring, forretningsmodellen i en krise?” Vår hypotese er at en slik endring i forretningsmodellen vil påvirke bedriften negativt i forhold til antall produktsalg og inntekter. Vårt andre forskningsspørsmål er: “Hvordan påvirker innovasjon i forretningsmodellen bedriftens salg i en krisesituasjon?”. Til dette spørsmålet er hypotesen vår at innovasjon i forretningsmodellen, spesielt i forhold til endring i salgskanalene, vil hjelpe å mitigere effektene av de eksterne faktorene som påvirker bedriften negativt. Det siste spørsmålet vårt er: “Hvordan vil både de interne og eksterne faktorene til sammen påvirke bedrifter i en krisesituasjon”. Hypotesen vår her er at en endring i de interne faktorene som respons til en ekstern trussel vil være mer signifikant for en bedrifts salg og inntekter, enn om man kun skulle gjort en intern endring i forretningsmodellen uten å være i en krisesituasjon. For å teste disse hypotesene brukte vi eksperimentell metode som ledet oss til mange interessante funn. Vi ser at innovasjon i forretningsmodellen i form av salgskanaler fører til høyere inntekter og økt antall salg for serveringsbransjen i en krisesituasjon, uavhengig av eksterne faktorer som de nå er påvirket av. Ved å endre salgskanalene fra kun å spise i lokalet til å også tilby hjemlevering, så økes overlevelsessjansene til bedriftene betraktelig. I forbindelse med bacheloroppgaven har vi hatt begrensninger i form av tid, kapital og størrelse på datasett. Men til tross for disse begrensningene er dataene våre meget signifikante for serveringsbransjen.