Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFilstad, Cathrine
dc.contributor.authorMyhre, Synne Normann
dc.contributor.authorLüthcke, Martine
dc.contributor.authorLillegård, Andrine
dc.date.accessioned2021-10-21T11:29:40Z
dc.date.available2021-10-21T11:29:40Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2824484
dc.description.abstractTema vi har valgt for denne bacheloroppgaven dreier seg om kompetanseutvikling. Vi har valgt å undersøke en markedsledende organisasjon. Hensikten med denne oppgaven er å se hvordan organisasjonen tilrettelegger for kompetanseutvikling med utgangspunkt i relasjonen mellom leder og medarbeider. Idéen er basert på antagelsen om at forholdene mellom leder og medarbeider har stor påvirkning på medarbeideren, deres motivasjon og utvikling i sin stilling. Fokus på lederutvikling er en trend som blir større og større. Av den grunn vil vi undersøke hvordan organisasjonen sitt samspill mellom leder og medarbeider påvirker kompetanseutvikling, samt hvordan de tilrettelegger for læring og oppfølging. Vi ønsker å se hvordan organisasjoner kan ta i bruk kjente teorier til fordel for utvikling av sine medarbeidere. Vi vil komme med anbefalinger om hvordan organisasjonen kan bedre den fremtidige kompetanseutviklingen. Vår målsetning er at man kan bruke oppgaven som utgangspunkt og inspirasjon til å gjøre konkrete og vedvarende endringer. Bakgrunnen for vår konklusjon er basert på tilbakemeldinger fra ledere og medarbeidere i en utvalgt organisasjon samt aktuell empiri, teori og tidligere forskning. Vi har valgt en kvalitativ forskningsmetode, og har ved hjelp av semistrukturerte intervjuer, undersøkt og kartlagt hva ledere og medarbeidere innenfor ulike områder vektlegger når det kommer til kompetanse og relasjoner. Vi har brukt induktiv empirinær koding. Svarene fra kodingen brukes som grunnlag for drøftingen av hvorvidt leder- medarbeider-relasjoner kan påvirke kompetanseutvikling. Analysen viste i tillegg svakheter og muligheter. Dette indikerer blant annet at temaet vi undersøker er langt mer komplekst enn vi hadde trodd i utgangspunktet. Det finnes ikke ett riktig fasitsvar til denne oppgaven, men mange ulike tilnærminger. Hovedlitteraturen i denne oppgaven er intervjuene vi gjorde med den markedsledende organisasjonen. Som et teoretisk grunnlag har vi valgt å benytte oss av sekundærdata fra blant andre Linda Lai, Kaufmann & Kaufmann, Thompson og Cathrine Filstad. Denne oppgaven har til hensikt å opparbeide en bedre forståelse rundt hvordan organisasjonens kompetanseutvikling kan sikres, med utgangspunkt i relasjonen mellom leder og medarbeider. Dette gjør vi ved å kartlegge de viktigste komponentene når det kommer til relasjoner i organisasjonen, samt undersøke hvordan dette kan bidra til å sikre kompetanseutvikling.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectHR og personalledelseen_US
dc.subjectKompetanseutviklingen_US
dc.subjectKvalitativ metodeen_US
dc.titleHvordan kan relasjonen mellom leder og medarbeider sikre kompetanseutvikling?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal