Lederutvikling hos mellomledere: En kvalitativ studie om overordnede sin betydning for mellomlederes utvikling
Abstract
I vår bacheloroppgave forsøker vi å gi økt forståelse for overordnedes betydning for mellomlederes lederutvikling. Det mangler imidlertid forskning på feltet, og stadig flere stiller spørsmål ved virkningen av lederutvikling. Denne bacheloroppgaven har derfor til hensikt å se på hvordan mellomlederes egen leder kan bidra.
Bacheloroppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvilken betydning har nærmeste overordnede for utvikling av mellomledere? Studien består av data som er samlet inn fra perioden 13. oktober 2020 til 29. mai 2021.
Bacheloroppgaven har basert seg på teori om ledelse, lederstiler og ledelsesutviklingstiltak som kan bidra til å forstå, og utvikle intrapersonlig og interpersonlig kompetanse hos mellomledere. Det er på bakgrunn av problemstilling og formålet med oppgaven, valgt å benytte en kvalitativ metode med fenomenologisk tilnærming. Det er gjennomført individuelle semistrukturerte intervjuer med sju mellomledere i forskjellige bedrifter. I analysen av dataen satt vi igjen med en rekke uttalelser og utsagn som var med på å belyse vår problemstilling.
Resultatene indikerer at nærmeste overordnedes har betydning for hvilke muligheter mellomledere har til å utvikle seg. Et annet interessant funn var at mellomlederens kollegaer og nettverk var helt nødvendige faktor for mellomlederens utvikling. I tråd med våre funn konkluderer denne bacheloroppgaven med at nærmeste overordnede har betydning for mellomlederens lederutvikling gjennom sin lederstil, ved å følge opp, gi tilbakemeldinger og tilrettelegge for lederutviklingstiltak, som coach og mentorprogram, kurs og nettverksbygging.