Alder er bare et tall... Eller? Betydningen av alder i rekrutteringsprosesser
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2994549Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Jeg har i flere år vært interessert i ansettelsesprosesser og feilansettelser, etter en jeg kjenner fikk beskjed at hun fikk nei til en jobb fordi hun var «for gammel» i en alder av 30 ble jeg veldig nysgjerrig på betydningen av alder i en ansettelsesprosess. Når jeg undersøkte litt fant jeg mange ulike syn på hva som regnes som «gammelt» på arbeidsmarkedet, men mye pekte på at man begynner å regnes som en eldre arbeidssøker allerede etter man har fylt 40 år. Med denne oppgaven ønsker jeg å finne ut betydningen alder har for rekrutteringsansvarlige i en ansettelsesprosess, og undersøke holdningene til alder og betydningen av sosial persepsjon i prosessen. Dette førte meg til problemstillingen som jeg ville besvare med en kvalitativ undersøkelse:
Hvilken betydning har alder over 45 for rekrutteringsansvarlige i en ansettelsesprosess?
For å besvare problemstillingen har jeg utført seks dybdeintervjuer med to ulike bedrifter, to ulike rekrutteringsfirmaer og to som har vært/er arbeidssøkere over 45 år. Jeg har sett på hvordan rekrutteringsprosessen og jobbsøkerprosessen til de ulike informantene for å forstå hvor i prosessen alder eventuelt har en betydning. Videre har jeg undersøkt informantene sine syn og holdninger ovenfor alder og hva som påvirker deres holdninger (sosial persepsjon) for å finne ut hvilken betydning alder har i rekrutteringsprosessen.
Undersøkelsen har avdekket at det er ulike elementer man bør se på for å forstå hvilken betydning alder har i rekrutteringsprosesser. Undersøkelsen har også avdekket at diskriminering foregår i stor grad i et skjult farvann, at holdning og handling ikke alltid samsvarer og at stereotypiske tanker kan forekomme selv om man har positive holdninger til alder. En kompetansebasert tilnærming til rekruttering avdekkes som å spille en stor rolle for hvilken betydning alder har i prosessen.
Den fremste svakheten med dette prosjektet er at jeg ikke har noen erfaring med å utføre kvalitative undersøkelser, dette kan ha påvirket prosessen min, intervjuene mine og resultatene mine. Styrken med denne oppgaven er at formålet er å belyse et samfunnsviktig og aktuelt problem som i økende grad blir aktuelt fremover, spesielt siden det er et tema som er lite forsket på.