Hva kan en trenerveileder bidra med i barnefotballen? En undersøkelse fra FK Fyllingsdalen.
Abstract
Oppgaven ser nærmere på hvor komplekst det er å være fotballtrener i norsk barnefotball i dag, og det sosiale og pedagogiske ansvaret det innebærer. Sett i sammenheng med hvordan og hva trenerveiledning kan bidra med i den norske modellen. Fotballtrenere på barnelag i FK Fyllingsdalen har svart på en online kvalitativ survey, som ser nærmere på deres bakgrunn og meninger knyttet til hva en rolle som trenerveileder kan bidra med. Det rettes spesielt fokus på «beste praksis» innen trenerrollen, veiledningsbegrepet og utvikling av barn og unge i en formativ fase, satt i en idrettslig kontekst.
Oppgaven konkluderer, på bakgrunn av teorikapittelet og resultatet i undersøkelsen, med at frivilligheten er ekstremt viktig i barnefotballen ettersom det danner grunnlaget for videreutvikling av nevnte konsepter som Landslagskolen til Norges Fotballforbund og Kniksen-Akademiet til Sportsklubben Brann. Barnefotballen er grunnmuren i norsk fotball og denne startfasen danner utgangspunktet for hvilket nivå disse konseptene har fra start av med sine nye kull. Videre konkluderes det med at trenerveilederrollen kan spille en positiv og viktig rolle i arbeidet med å skape større tilstedeværelse i barnefotballen. Undersøkelsen viste at det for fotballtrenerne i FK Fyllingsdalen er spesielt tre tema som er gjengående med tanke på hva de mener en trenerveileder kan bidra med i barnefotballen: erfaringsdeling, jevne ut forskjeller og systematisere det pedagogiske for trenerrollen. I resultatet fremkom det at 88% var positiv til å forholde seg til en trenerveileder i klubben.