Lederutviklingsprogrammets rolle i å styrke ledere i hverdagen
Abstract
Studiens formål er å undersøke om lederutviklingsprogrammet har en styrkende effekt på ledernes arbeidshverdag ved å identifisere om de har opplevd nytteverdi av programmet. Videre vil studien undersøke lederens forventninger og holdninger for å kunne vurdere programmets effektivitet. Samhandlingen mellom ledere og eksterne ledere vil bli utforsket for å identifisere hvordan deltakelse i programmet bidrar til å styrke denne. Den vil også undersøke hvordan bruk av verktøy og metoder som er inkludert i programmet, kan bidra til å styrke deltakerne, samt hvordan det å stoppe opp og reflektere kan øke læringen og utviklingen. Avslutningsvis vil vi diskutere potensielle mangler knyttet til oppfølging og begrensede muligheter for å reflektere over egen læring i etterkant av programmet.
Vi har en hypotese om at deltakelse i lederutviklingsprogrammer kan ha en styrkende effekt på ulike aspekter ved lederskap, og av den grunn retter studien fokuset mot de positive aspektene ved slike programmer. Etter å ha tatt betraktning i det ovennevnte, har problemstillingen for denne oppgaven blitt formulert som følgende:
“På hvilken måte har lederutviklingsprogrammet vært med å styrke lederne i hverdagen?”
Litteraturgjennomgangen viser flere perspektiver på lederutvikling og dets effekt. På den ene siden viser en metastudie til at lederutviklingsprogram har langt mer positiv effekt enn mange tidligere har antatt enn (Lacerenza et al., 2017). På andre siden kommer det frem i en studie av Arnulf et al. (Hartwig, 2016) at mer enn 60 prosent opplever lederutviklingsprogram som bortkastet og har ført til skadelige effekter. Den høye prosentandelen fanget vår oppmerksomhet umiddelbart. Tallet indikerer en betydelig prosent, og dette ga oss et utgangspunkt for videre forskning og diskusjon knyttet til dette emnet. Som et resultat av reaksjonen ønsket vi å gjennomføre en egen forskning for en dypere forståelse og innsikt av faktorene som påvirker lederutviklingsprogrammets effekt. Vi antar at ved å analysere og lære av tidligere feil og suksesser kan man forbedre programmene for å sikre at de er mer effektive og verdifulle for deltakerne. Med dette som bakgrunn og en betydelig grad av nysgjerrighet på hvordan lederutvikling faktisk fungerer i praksis, skal vi undersøke temaet grundigere med denne studien. Vi vil til slutt konkludere med hva våre funn belyser om på hvilken måte lederutviklingsprogram kan styrke lederne i hverdagen.