Digitale kompetanseutviklingsprogram: En casestudie av bank- og forsikringsbransjen
Abstract
Digitaliseringen utfordrer eksisterende arbeidspraksis og følgelig skaper aktuelle behov for å danne nye måter å arbeide med kompetanseutvikling på. Flere bedrifter opererer med digital kompetanseutvikling, hvor teknologistøttet læring åpner opp for helt nye læringsmetoder. Imidlertid viser Finans Norge sin kompetansesjekk fra 2022 at 77% av finansnæringen har et udekket kompetansebehov. På lik linje viser forskningen til at det foreligger et behov for mer kunnskap på området digitale kompetanseutviklingsprogram sett i lys av kompetansegap. Hensikten med studien har vært å undersøke hvordan organisasjoner kan redusere kompetansegapet med hjelp av digitale kompetanseutviklingsprogram. På bakgrunn av dette ønsker vi å belyse problemstillingen; Hvordan kan medarbeidernes kompetanse utvikles gjennom digitale kompetanseutviklingsprogram for å redusere kompetansegapet og hvordan kan ledere bidra til dette? Studien er operasjonalisert med to forskningsspørsmål som skal belyse problemstillingen: (1) Hvordan kan digitale kompetanseutviklingsprogram redusere kompetansegapet? (2) Hvordan kan ledere bidra til at digitale kompetanseutviklingsprogram utvikler medarbeidernes kompetanse slik at kompetansegapet reduseres?
Studien er sentrert rundt teori om digitale kompetanseutviklingsprogram, med teoretiske innslag fra læringsteorier, kompetanseutvikling, lederrollen, kultur, digital modenhet og bakgrunnen for kompetansegap. Vi ser særlig teorien til Lai (2021) om strategisk kompetanseledelse som sentral for å forstå leders rolle i oppfølgingen av kompetanseutviklingen til medarbeiderne. I tillegg ses Samspillsmodellen som betydningsfull for å forstå hvordan organisasjonen (strategien), mennesket (kompetansebasen til medarbeiderne) og teknologien (DIKUP) må sees i en sammenheng. Vi har valgt å anvende case som forskningsdesign, hvor vi ønsker å tydeliggjøre hvordan bransjen; bank- og forsikring i norsk privatmarked, forholder seg til digitale kompetanseutviklingsprogram for å redusere kompetansegap. Bransjen er preget av hyppige omstillinger, konkurranse og store teknologiske utviklinger, noe som krever stadig nye behov for kompetanseutvikling. For å kunne si noe om bransjen vil vi undersøke to organisasjoner innen banktjenester og en innen forsikringstjenester. Forklarende-blandet metode vil benyttes for å sikre data både fra et medarbeiderperspektiv og fra ledelses-/kompetanseansvarlig perspektiv. Vi har innsamlet data gjennom 8 individuelle dybdeintervjuer og en felles spørreundersøkelse fra organisasjonene.