En studie om Generasjon Z og lederens tilrettelegging for deres motivasjon
Abstract
Hensikten med denne masteroppgaven er å belyse hvordan ledere kan tilrettelegge for motivasjon hos den nyeste generasjonen i arbeidslivet, Generasjon Z. For å tiltrekke og beholde denne generasjonen er det nødvendig å forstå hva de motiveres av. Med utgangspunkt i det, ble følgende problemstilling utarbeidet: Hvordan kan ledere tilrettelegge for motivasjon hos Generasjon Z? Vi har brukt en kvalitativ metode med et eksplorativt design, og gjennomført 13 semistrukturerte dybdeintervjuer med konsulenter tilhørende Generasjon Z og ledere av denne generasjonen.
Studien har identifisert fire sentrale faktorer for Generasjon Z sin motivasjon, nærmere bestemt en fleksibel arbeidshverdag, venner på arbeidsplassen, kontinuerlig kompetanseutvikling og autonomi med forbehold om støtte og veiledning. Vi konkluderer med at lederen spiller en sentral rolle i generasjonens opplevde motivasjon, hvor spesielt deres støtte til den enkelte og tilrettelegging for individuell kompetanseutvikling står sentralt. Våre funn viser at Generasjon Z er en engasjert og sosial gruppe som vektlegger relasjonelle forhold høyt, hvor venner på arbeidsplassen, å se mening i sine arbeidsoppgaver og opplevd trygghet fra sine ledere er av vesentlig betydning. Følgelig har betydningen av gode kolleger særlig blitt fremmet som sentralt for generasjonens daglige motivasjon. Våre funn antyder derfor at det ikke er lederen alene som har en styrende innvirkning på Generasjon Z sin motivasjon, men både lederen og kolleger på arbeidsplassen. I lys av studiens presenterte funn, råder det liten tvil om at vi møter en generasjon med et stort engasjement, ønske om å lære og skape verdi i arbeidsmarkedet.