Når fagarbeideres karriereutvikling blir fagets kompetansemangel En kvalitativ studie om fagarbeideres forestillinger om en vellykket karriere
Abstract
Internasjonal forskning på arbeidere innen bygg- og anleggsbransjen har blitt begrenset til generelle stereotypier. Målet med denne studien var derfor å få dypere innsikt i fagarbeideres holdninger, tanker og følelser om egen karriere. I denne studien har vi også undersøkt hva som kan fremme og hva som kan hemme karriereutvikling. Forskningen er utført ved hjelp av en enkel casestudie av en stor aktør i bygg- og anleggsbransjen i Norge. For å undersøke problemstillingen gjennomførte vi totalt ti semi strukturerte dybdeintervjuer med fagarbeidere på bedriftens hovedkontor, ute på prosjekt, og gjennom Microsoft Teams. Vi fant i hovedsak at utviklingsmuligheter, tilrettelegging i arbeidet, og anerkjennelse var sentrale komponenter i en vellykket karriere. Identifiserte faktorer som fremmer karriere var knyttet til medvirkning og variasjon i arbeidet, oppgavebetydning, oppgaveidentitet, tilbakemeldinger og samarbeid. Det vi fant som hemmer karriereutvikling var spesielt knyttet til et tydelig skille mellom funksjonærer og fagarbeidere, samt høy belastning. Funnene samsvarer med dimensjonene i jobbkarakteristikamodellen, og støttes også opp mot psykologisk trygghet og behov for kontroll og støtte opp mot krav. Vår forskning bidrar til det teoretiske gapet i litteraturen på fagarbeidere innen bygg og anlegg. I tillegg gir det implikasjoner for praksis ved å belyse nødvendigheten av tilrettelegging for utviklingsmuligheter, og behovet for økt involvering og anerkjennelse. Vår forskning belyser aspekter ved arbeidet som oppleves som positivt og negativt, og kan bidra til å øke attraktiviteten til yrket. Hensikten er at fagarbeidernes ønske om utvikling ikke skal gå på bekostning av de «på gulvet», for å forsterke den allerede utsatte kompetansekrisen.