• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Publikasjoner fra Cristin - Høyskolen Kristiania
  • View Item
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Publikasjoner fra Cristin - Høyskolen Kristiania
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan kan coaching bidra til faglig og personlig utvikling hos nye studenter?

Nyvoll, Carina Johansson
Journal article
Submitted version
Thumbnail
View/Open
Innsendt+artikkel-+Hvordan+kan+coaching+bidra+til+faglig+og+personlig+utvikling+hos+nye+studenter.pdf (530.6Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3017452
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Publikasjoner fra Cristin - Høyskolen Kristiania [530]
  • Vitenskapelige publikasjoner fra Institutt for markedsføring [29]
Abstract
SAMMENDRAG: Coaching som verktøy brukes i lederskap innen organisasjonslivet for å frigjøre potensiale og nå mål. En metaanlayse av temaet (Theeboom et al., 2014) indikerte at coaching kan brukes effektivt i organisasjoner, men hvordan vil det fungere i andre kontekster? I denne studien ser jeg på hvordan coaching fungerer for nye studenter i høyere utdannelse. Høsten 2021 ble det gjennomført en pilot ved Høyskolen Kristiania der jeg gjennomførte coaching av ti nye studenter i emnet Serviceledelse (7,5sp), som er et fag på første studieår i bachelor i ledelse og servicestrategi. Det ble brukt et eksplorende forskningsdesign, og semi-strukturerte intervjuer ble gjennomført i etterkant av coachingperioden. Hensikten med intervjuene var å finne ut om de opplevd coachingen som et positivt supplement i sin start av høyere utdanning. I intervjuene kom det fram at coaching-samtalene opplevdes som positivt for å skape trygghet til læring og at det kan bidra til både faglig og personlig utvikling. Studentene uttrykte at samtalene innebar en bevisstgjøring om nødvendigheten av å ta ansvar for egen utvikling og læring. De mente samtalene bidro til å skape trygghet, noe som er en viktig forutsetning for læring når man starter som student og er litt usikker. Dette er også bekreftet i tidligere studier (f. eks. Brooman & Darwent, 2012). Funnene fra studien støttes også av forskning på selvregulert læring, som viser at studenter må forstå sammenhengen mellom sin læringstrategi og skoleprestasjoner for å lære (Cleary & Zimmerman, 2004). For at studenter skal ta eget ansvar for sin læring og utvikling må de først bli bevisstgjort på det. Det er nettopp dette coachingsamtaler kan hjelpe noen med. De praktiske erfaringene fra pilotprosjektet viser at det er tidkrevende å gjennomføre coaching av studenter i tillegg til vanlig undervisning. Hvis det skal være mulig å gjennomføre i fremtiden må det allokeres ressurser til det. Gjennom piloten har det også blitt vist at det er viktig at underviseren har fått opplæring i coaching som samtaleverktøy. Studien kan med fordel følges opp for å se langsiktige effekter av coaching av nye studenter. Nøkkelord: coaching, veiledning, selvbevissthet, selvregulert læring, første års studenter, faglig og personlig utvikling
Journal
Læring om læring

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit