Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStafseng, Terje
dc.contributor.authorBarland, Jens
dc.date.accessioned2023-03-01T11:05:00Z
dc.date.available2023-03-01T11:05:00Z
dc.date.created2021-12-15T09:09:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationNorsk Medietidsskrift. 2021, 28, 1-19.en_US
dc.identifier.issn0804-8452
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3054921
dc.description.abstractSamarbeidet mellom høyere utdanning og arbeidslivet er blitt vektlagt sterkere de senere årene. Både NOKUT og Kunnskapsdepartementet prioriterer utvikling av slikt samarbeid på ulike nivåer. Dette er synlig gjennom meldinger til Stortinget, NOKUT-rapporter og rapporter fra NIFU. Når bransjerelatert samarbeid løftes frem slik, blir det også behov for forskning på hvordan ulike aktiviteter virker. Studien kartlegger og undersøker bransjerelatert samarbeid ved tre bachelorutdanninger innen medie- og designfag. Hensikten er å beskrive hva slags utdanningsaktiviteter bransjerelatert samarbeid kan bestå av og studentenes opplevelse av dette, samt identifisere utfordringer og muligheter dette byr på. Studiens formål er å bidra i en faktabasert diskurs om slike praksisnære utdanningsaktiviteter. Artikkelen presenterer studiens forankring i relevant teori og pedagogikk og definerer på bakgrunn av dette seks læringsaktiviteter som oppleves som viktige i et bransjerelatert samarbeid. Studentenes oppfatning av disse læringsaktivitetene kartlegges gjennom analyse av data fra studiebarometeret, dokumentasjon i institusjonens kvalitetssystem samt egne kvalitative og kvantitative undersøkelser. Funnene i artikkelen baserer seg på analyse og vurderinger av innsamlede data vurdert opp mot de seks definerte læringsaktivitetene. Enkelte av aktivitetene ser ut til å føre til høyere studenttilfredshet og kan derfor vurderes som viktigere enn andre.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectbransjerelaterte læringsaktiviteteren_US
dc.subjectmediefagen_US
dc.subjectdesignfagen_US
dc.subjectpraksisnære læringsaktiviteteren_US
dc.subjectwork integrated learningen_US
dc.subjectbransjerelatert samarbeiden_US
dc.titleBransjerelaterte læringsaktiviteter i medie- og designfag: Praksis og involvering med arbeidslivet scorer høyt hos studenteneen_US
dc.title.alternativeIndustry-related cooperation in media and design-oriented education: Internship and business involvement get high score from studentsen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber1-19en_US
dc.source.volume28en_US
dc.source.journalNorsk Medietidsskriften_US
dc.identifier.doi10.18261/ISSN.0805-9535-2021-01-04
dc.identifier.cristin1968619
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal